الهام بخش

از تغییر، یاد بگیریم

از تغییر، یاد بگیریم

حتما در مورد «تغییر کردن»، اینطرف و آنطرف زیاد شنیده اید.

اما من میخوام از زاویه ی دیگه ای به «تغییر» نگاه کنم…

تغییر

یه چیزی کاملا مشخصه … و اون اینکه، تغییر سخته . .. چون فکر می‌کنیم که واقعیات جدید برای ما کاملا مناسب نیستن و باهاش راحت نیستیم و می‌خواهیم توی همون وضعیت امن و آشنای همیشگی مون بمونیم و آسوده باشیم.

می‌دونید تغییر مثل چی میمونه؟ مثل عوض کردن کفش ! … اول که می‌خواهی کفش قدیمی‌ات رو دور بندازی و کفش جدید رو پات کنی، می‌ترسی که کفش جدید به پات فشار بیاره و نتونی باهاش راحت راه بری و دوست داری همون کفش قدیمی‌رو که خیلی با پات هماهنگ شده بود و باهاش راحت بودی به پات باشه. تغییر هم همینطوره … اینطور به نظر میرسه که تغییر، مناسب حال ما نیست و نیاز داریم که مدتی توش آروم آروم راه بریم تا کم کم بهش عادت کنیم. چه یه کفش جدید باشه، چه یه خونه تازه، چه یه عشق از دست رفته، و چه یه حرکت بزرگ … در همه ی این موارد، تغییر، نیاز به کمی‌صبوری و داشتن چشم اندازی بزرگ داره .

ولی چند تا چیز خوب رو میشه از تغییر یاد گرفت:

۱- خیلی وقتها تغییر، ورودش رو اعلام نمی‌کنه و وقت ملاقاتی باهات نمیذاره…!

حتی اگه هشدارهایی هم از تغییر دریافت کرده باشی، باز هم موج احساسات غیرمنتظره، ممکنه هنوز تو رو شگفت زده کنه! تو فکر می‌کنی همه چی داره خوب پیش میره، اما یه موج جدیدی بهت برخورد می‌کنه و تو رو تحت تاثیر قرار میده!

تنها راهی که می‌تونی برای تغییر آماده باشی، اینه که برای همه چیز، گشوده باشی، اما به هیچ چیز وابسته نباشی.

انتظار بهترین‌ها رو داشته باش، اما برای بدترین‌ها تدارک ببین و در اونچه که در حال حاضر وجود داره متمرکز باش. به اینصورت، تغییر، میتونه پر از امکانات هیجان انگیز باشه …

Life doesn’t know what it will be until it notices what it has become

( Margaret Wheatley)

(زندگی نمی‌دونه که چه خواهد شد .. تا زمانی که می‌فهمه که چی شده!)

تغییر

۲- زندگی پر از بی نظمی‌و آشوب (chaos) و غیر منتظره‌هاست . انتظاراتت رو باهاش تنظیم کن.

با بی نظمی‌های زندگی دوست باش، و آنگاه با تغییر هم دوست خواهی شد.

هدیه ی تغییر اینه که آینده می‌تونه برات مثل یه پازل باز، باشه. ممکنه ندونی که قطعات پازل رو چطور به شکل مناسب کنار هم بچینی یا اینکه شرایط با تو چه بازی ای خواهد کرد! اما همیشه این توانایی رو داری که قطعات رو قبل از هر واکنشی، در ذهنت مرتب کنی.

Life is divine chaos. Embrace it. Forgive yourself. Breathe

Enjoy the ride

(Solbeam)

(زندگی یک بی نظمی‌الهی است.

در آغوشش بکش. خودت رو ببخش. نفس بکش. از سفر لذت ببر)

 ۳- برای تغییر، از یک چشم انداز ۳۰,۰۰۰ قدمی‌نگاه کن!

وقتی از جایی که در حال حاضر قرار دارین قدم برمی‌دارید تا به جای دیگری برید، شروع می‌کنید به تجربه کردن حس تغییر.

اگه از زاویه نزدیک بهش نگاه کنید، در میانه ی این راه و این موقعیت، همه چیز، تیره و تار به نظر میرسه.

اما وقتی از یک محدوده ی گسترده تر، مثلا از یک چشم انداز ۳۰,۰۰۰ قدمی! بهش نگاه می‌کنید، تغییر رو به صورت یک طرح و نقشی از اون می‌بینید. حتی در مورد رویدادهای تاریخی هم، این موضوع صادقه. یک رویداد تاریخی بعد از سال‌ها، به شکل نقشی دیده میشه که راحت تر میشه واقعیتش رو مشاهده کرد و قطعات پازل رو در موردش، کنار هم چید!

در سطح جزئیات زمان واقعی؛ تغییر، یک بی نظمی‌و آشوب (chaos) هستش، و یک بده بستون  پی در پی… یک درگیری و مبارزه ی مداوم. …

اگر به این آشوب و بی نظمی‌که در اطرافت در حال چرخشه، بیدار و آگاه باشی، و به چشم انداز بزرگ و بازتری به هر چیز که در اطرافت در حال جریانه، متمرکز بمونی؛ نه تنها توی موقعیتی که الان در اون قرار داری، گیر نمیفتی، بلکه از احساس تغییر کندی که در اطرافت اتفاق میفته، هم سرخورده نمیشی.

چشم انداز چیزیست که همیشه در قدرت توست و تغییر، زمان فوق العاده ای است که به دنبال دیدگاه و چشم انداز جدیدی بگردی. 

Life can only be understood backwards, but must be lived forwards

(Kierkegaard )

(زندگی رو فقط با برگشتن به عقب، میشه درک کرد، اما برای زندگی کردن ناگزیری رو به جلو حرکت کنی)

۴- هیچ چیز و هیچ تغییری، واقعا شروع و پایانی نداره .

تغییر به نظرمون سخته، چون می‌خواهیم با یک توقف، یک شروع تازه داشته باشیم. ما برای چیزهایی که از دست دادیم غصه می‌خوریم، در حالی که ممکنه اون چیزها الان به شکل جدید و متفاوتی مقابل چشم ما قرار داشته باشن. اینطور نیست که یک چیز کاملا تموم بشه و چیز دیگری کاملا شروع بشه!

همه چیز، بخشی از روندِِ «شدن» هستش و یک روند گرفتن و دادن، و حفظ اون چه که مفیده و رها کردن اونچه که دیگه برامون مفید نیست.

.Time does not exist except for change

(Aristotle)

(زمانی وجود ندارد، مگر برای تغییر.)

تغییر

۵ – همه چیز به هم ربط داره

حتی این قسمت این متن، هم به قسمت‌های دیگر مرتبطه.

وقتی به زندگی، به شکلی تکه تکه و جدا جدا فکر می‌کنیم، اونوقت می‌پریم توی استخر نتیجه گیری! … و از رویدادها نتیجه می‌گیریم :  “این خوبه”… “این بده”… “این افتضاحه”… “این فوق العاده است”… و  همه چی رو به شکل پاداش و جزای این جهان می‌بینیم.

واقعیت اینه که ما همیشه در وسط یک تغییر قرار داریم. و تغییر یک دستور کار شخصی برای ما نیست. اون فقط وجود داره و این تو هستی که تصمیم می‌گیری بهش چه معنایی بدی.

تغییر، همیشه با هدیه ای میاد. این هدیه، یک فرصت جدید، یک شروع تازه ، و توانایی واکنش و پاسخ ای جدید، به زندگی و رویدادهای اون هستش.

We live in a rainbow of chaos . Enjoy the color, variety and gifts that change brings to your life.

(Cezanne)

(ما در رنگین کمانی از بی نظمی‌زندگی می‌کنیم. از رنگ‌ها و تنوعش و هدیه ای که تغییر به زندگیت میاره لذت ببر)

منبع: soulseeds.com

2 دیدگاه در “از تغییر، یاد بگیریم

  1. شهرزاد جان مطلبت مثل همیشه بسیار مفید بود ممنون به خاطر حسن انتخابت:) راستی حتما کتاب تائو تِ چینگ رو خوندی. الان دیدم مطلبی ازش گذاشتی. میخواستم بگم واقعا لائوتزو چقدر فرزانه بوده و چیزایی که گفته در همه اعصار و همه … کاربرد داره. من هر بار که میخونمش بیشتر از دفعه قبل ازش لذت میبرم 🙂 موفق باشی عزیزم :*

    1. نسرین عزیزم. چقدر خوشحال میشم هردفعه اسم قشنگت رو اینجا می‌بینم.:)
      خوشحالم که از این مطلب هم خوشت اومده
      آآآره تائو ت ِچینگ رو چند سال پیش خوندم و واقعا لذت بردم ازش … الان هم تو کتابخونه م، دم دستمه، هر دفعه می‌رم یه مطلبش رو می‌خونم که یادم نره
      همینطوره که تو می‌گی عزیزم. و به نظر من لائوتزو، بدون هیچ غبار و آلودگی! با جهان هستی در ارتباط بوده که تونسته اینقدر قشنگ و زلال به عمقش پی ببره و بیانش کنه
      خوشحالم که تو هم ازش لذت بردی و می‌بری و ممنون که با صدای بلند فکر کردی و ما رو هم در افکار قشنگت سهیم کردی دوست همیشه خوب من. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *