الهام بخش

رشد و گسترش عمقی در درون

رشد و گسترش عمقی در درون

چه نعمت بزرگی برای بشریت خواهد بود اگر سراسر تاریخ گذشته را به کناری نهیم، همه ی گذشته را به تاریخ هزاره‌ها بسپاریم و به انسان آغازی جدید ببخشیم – آغازی غیر تحمیلی – و دوباره او را آدم و حوا کنیم تا بتواند از صفر شروع کند. انسانی نو، تمدنی نو، فرهنگی نو …

انسان به دنیا آمده تا با تلاش خود زندگی را محقق سازد، اما همه ی اینها به خود او بستگی دارد.

ابتدا باید ببینیم منظور از «زندگی» چیست. ما زندگی نمی‌کنیم که فقط پیر شویم، بلکه بایستی رشد پیدا کنیم. اینها دو چیز متفاوتند.

پیر شدن از هر حیوانی بر می‌آید، ولی رشد کردن امتیاز ویژه ی انسان است. فقط عده ی معدودی مدعی این امتیاز خاص هستند. رشد کردن یعنی حرکتی پیوسته به اعماق اصل زندگی، یعنی دورتر شدن از مرگ – نه نزدیک شدن به آن.

هر قدر در زندگی عمیق تر می‌شوی، جاودانگی درون خود را بیشتر در خواهی یافت. تو از مرگ دور می‌شوی ، لحظه ای فرا می‌رسد که می‌بینی مرگ چیزی جز دگرگون شدن، عوض کردن لباس، عوض کردن منزل و عوض کردن قالب ظاهری نیست – هیچ چیز مردنی نیست. هیچ چیز نمی‌تواند فنا شود.

برای اینکه دریابی رویش و دگرگونی چیست؟ کافی است رشد یک درخت را در نظر بگیری.  همانطور که تنه و شاخه‌های درخت به سمت بالا قد می‌کشند، ریشه‌ها به سمت پایین – به اعماق خاک – رخنه می‌یابند. نمی‌توان درختی پیدا کرد که با پنجاه متر طول، ریشه‌های کوتاهی داشته باشد. نگه داری چنین درخت غول پیکری از این ریشه‌ها ساخته نیست.

رشد

در زندگی، رشد کردن یعنی گسترش عمقی در درون –

جایی که ریشه‌های تو قرار دارند. 

اُشو

(ترجمه: مرجان فرجی)

2 دیدگاه در “رشد و گسترش عمقی در درون

  1. سلام ممنون از این همه مطالب عالی و الهام بخش.آیا این متن‌ها کتاب هستند? اگر کتاب هستند نام کتاب چی هست? اگر در این زمینه‌های خوب کتاب هست به من معرفی کنید.*پ.ن: زمینه‌های خوب منظور همین مطالبی هست که اینجا نوشته شده

    1. سلام نجمه جان. خواهش میکنم. خوشحالم دوست داری. و ممنون از کامنتت.
      من هر مطلبی بذارم، منبعش رو هم مینویسم. فقط اینو واقعا یادم نیست چرا اونموقع نام کتابش رو ننوشتم، در صورتی که نام مترجم رو نوشتم! شایدم روزی توی دفترچه ام یادداشت کرده بودم و بعد اینجا برای دوستانم هم از اوشو نقل کردم. واقعا یادم نمیاد. سر فرصت، یه بررسی میکنم بیینم مال کدوم کتابش بوده و همینجا حتما برات مینویسم. ولی به احتمال زیاد همونطور که توی کامنت قبلی هم به دوست خوبم شادی گفتم، یا از کتاب عشق، رقص زندگی یا از شهامت یا از بلوغ باشه، که هر سه اش از اوشو هست.:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *