الهام بخش

صلح و آرامش درونی و مراحل دستیابی به آن

صلح و آرامش درونی و مراحل دستیابی به آن

آیا زندگی تان پر از استرس است؟ آیا به نظر میرسد که توی زندگی تان، مدام چیزی اتفاق می‌افتد که تمام توجه تان را به خودش جلب میکند و در نتیجه انرژی‌های مثبت تان را خراب میکند؟

همانطور که جامعه ی ما پیچیده و پیچیده تر می‌شود، پیدا کردن آرامش واقعی درونی مثل تلاش برای پیدا کردن یک آبادی در دل یک صحرای خشک و بی آب و علف است! بنابر این من فکر میکنم به اشتراک گذاشتن برخی روشهایی که می‌تواند تجربه بیشتری از داشتن آرامش درونی و دورشدن از روتین‌های گیج کننده ی روزانه را به ما ببخشد، میتواند مفید باشد.

 735352_nEu9clyk

آنچه را که هست بپذیر

چیزی را که ما نمیتوانیم تغییر بدهیم ، چیزی را که نمیتوانیم رویش نفوذ و تاثیری داشته باشیم، لازم نیست ما را دلواپس کند. من خیلی از آدمها را دیدم که روی چیزی که هیچ کنترلی نمی‌توانند داشته باشند خیلی تمرکز میکنند. نکته اینجاست که چرا باید بخاطر چیزی نگران باشیم که تمام موارد نگران کننده ی دنیا هم نمیتوانند تغییرش دهند؟  چرا بیش از حد اهمیت بدهیم به اینکه دیگران در مورد ما چه فکری می‌کنند درحالیکه  اصلا نمیدانیم آنها واقعا به چی فکر می‌کنند…!

ذهنت را آرام کن

مراقبه یک راه عالی برای آرام کردن ذهن است. مراقبه به مدت فقط ۱۰ دقیقه در روز میتواند تاثیر فوق العاده ای در تمام زمینه‌های زندگی داشته باشد. اگر موارد زیادی ذهنتان رو درگیر کرده و فکر میکنید که فکرهای زیاد دارد شما را دیوانه میکند! مراقبه میتواند به شما کمک کند که آرامش درونی تان را بازیابید. ساده ترین راه برای اینکار این است که راحت و آسوده در جایی بنشینید ، چشمانتان را ببندید و ذهنتان را از فکرهایی که توی سرتان هست پاک کنید. شما از اینکه فقط همین  ۱۰ دقیقه آرام سازی ذهن ، میتواند همه چیز را در اطرافتان تغییر دهد، متعجب خواهید شد!

زمانی را در طبیعت بگذران

ما اغلب اوقات خودمان را در ساختمان‌ها محدود می‌کنیم، چه در محل کار، چه در خانه و فراموش کرده ایم که از کجا آمده ایم! برای ما در طبیعت بودن طبیعی است و بخاطر همین است که وقتی در پارک قدم می‌زنید یا در راهی میان جنگل دوچرخه سواری می‌کنید یا به تماشای امواج در ساحل می‌ایستید اینقدر احساس خوبی به شما دست می‌دهد. مشاهده ی طبیعت، روح ما را تغذیه میکند. ما بطور طبیعی با ریتم و آهنگ فصل‌ها و ارتعاش مادر زمین، هم آهنگ هستیم .

قدرت لبخند زدن را یاد بگیر

ما هر وقت میخندیم یا لبخند می‌زنیم چیزی در سطح شیمیایی بدنمان اتفاق میفتد و باعث احساس بهتر و همچنین باعث جلوگیری از ورود استرس و انرژی‌های منفی به روح و روان خود می‌شویم. یوگای خنده یکی از درخشان ترین ابزاری است که میتوانید برای این منظور استفاده کنید. حتی یک لبخند ساده هم میتواند خیلی موثر باشد. شما خیلی سریع متوجه می‌شوید که وقتی لبخند می‌زنید و روی گشاده ای دارید، صلح و آرامش خیلی راحت تر راهش را به سوی شما پیدا میکند.

تصویر بزرگ را ببین

ما بعضی اوقات آنقدر در مشکلات خودمان غرق می‌شویم که حتی نمی‌توانیم چوبِ روی تنه ی درختان را ببینیم! بهتره که مرتب به خودمان یادآوری کنیم که چقدر دنیا بزرگ و با شکوه است. زمانی را صرف کنید و در مورد کشورهای دیگر، فرهنگ و مذاهب شان مطالعه کنید. به یاد داشته باشید که دنیا دور مشکلات شما نمی‌چرخد! با شنیدن اتقاقاتی که در دنیا می‌افتد، طوفانها، سیل‌ها، زلزله‌ها، جنگ‌ها و خشونت‌هایی که هزاران نفر را تحت تاثیر قرار میدهد، می‌توانیم چشم اندازمان را نسبت به مشکلات کوچک زندگیمان تغییر دهیم و به این نتیجه برسیم که مشکلات من واقعا مشکلات واقعی نیستند! نظر انداختن و توجه کردن به فراتر از خودمان، خیلی مهم است برای اینکه صلح و آرامش درونیمان رو کشف کنیم.

(در رابطه با این مطلب ، جمله ای رو که توی یکی از کتابهای دکتر وین دایر خونده بودم یادم اومد، که میگفت: هر وقت احساس کردید که از حرفی، مشکل بی اهمیتی، یا برخوردی، ناراحت شدید، به خودتون بگین : ” خود لعنتی ات رو زیاد جدی نگیر! ”   .. در موردش فکر کنین .. )

از دیگران مراقبت کن، اما سعی نکن نجات دهنده باشی

آرامش درونی به سختی پیدا می‌شود وقتی فقط به فکر خودتان باشید و تنها برای نیازها و خواسته‌های خودتان نگران باشید. وقتی شما شروع میکنید به اهمیت دادن به دیگران و به فکر مراقبت از آنها هستید معجزات پدیدار می‌شوند. به هرحال مهربان بودن و همدل بودن با دیگران را انتخاب کنید نه غمخوار و دلسوز بودن!  همدل بودن باعث میشود که شخص بتواند خودش را جای فرد دیگری بگذارد . همدلی با خودش صبر و بخشندگی به همراه می‌آورد. یک عمل تصادفی از روی مهربانی و حسن نیت، به آرامش درونی اجازه میدهد که به راحتی راه خودش را به سوی شما پیدا کند.

امید و خوش بینی را در آغوش بکش

امید همان چیزی است که زندگی شما را روشن می‌سازد. با امید، شما همیشه راهی به سوی آرامش درونی دارید. هر زمان که ما درگیر استرس‌ها هستیم و در زندگی غرق شدا ایم، امید را فراموش می‌کنیم. ما فراموش می‌کنیم که خورشید همیشه بعد از یک روز بارانی، زیباتر میدرخشد. و باید بدانیم که همیشه توی جاده، دست اندازهایی هم وجود دارند. من میدانم که با امید، هر چیزی که در ظاهر وحشتناک به نظر می‌آید، موقتی است و اینکه به زودی همه چی بهتر خواهد شد. امید، ارتعاش تمام انرژیهای منفی و ناخالص را از ما بیرون می‌کند و فورا به ما هماهنگی و توازن میبخشد.

 باورها، ارزش‌ها و استانداردهای خودت را کشف کن

هر باوری که به آن اعتقاد داری را با تمام وجودت به آغوش بکش. به طور صد درصد با ایمان و باورهایت زندگی کن و آنوقت صلح و آرامش درونی به قلبت راه پیدا خواهد کرد. ما همه ممکن است در سیستم باورهایی که داریم با هم اختلاف نظر داشته باشیم و هم عقیده نباشیم . این هیچ اشکالی ندارد . با این حال یک چیزی هست که همه ما نیاز داریم بر سرش توافق نظر داشته باشیم. اینکه یک ایمان سالم ،بهترین راه برای ساختن وجدانی است که ما را به سمت آرامش درون و خرد و حکمت هدایت می‌کند. تحقیقات نشان داده افرادی که عمیقا به ایمانشان وفادار هستند، زندگی متعالی تری دارن و انتظار میرود که کمتر به انواع بیماریها دچار شوند. این به این علت است که آنها صلح و آرامش درونی بیشتری را تجربه می‌کنند که همین، برای بالا بردن کیفیت زندگی، خیلی مهم است.

به یادگیری خودت متعهد باش

یکی از چیزهایی که استرس زیادی را برای ما بوجود می‌آورد این است که ما همیشه بابت اینکه همه پاسخ‌ها را نمیدانیم نگران می‌شویم. فقط پذیرش اینکه تو همه چیز را نمیدانی و درعین حال این اجازه را داری که به طور دائمی‌یاد بگیری ، یک گام فوق العاده برای دستیابی به آرامش درونی است. من شادی زیادی را در یادگیری پیدا کرده ام و فقط آگاه بودن از اینکه من بعنوان یک انسان، در حال رشد کردن هستم، هر روز احساس فوق العاده ای از صلح و آرامش درونی را به من میبخشد. قبول کنید که زندگی، سفری طولانی از یادگیری‌های بی پایان است و در نتیجه شما بیشتر و بیشتر به تجربه کردن آرامش درونی نزدیک می‌شوید.

در اینجا و در اکنون زندگی کن

بیشتر اوقات، نگرانی‌های ما به مواردی که در گذشته اتفاق افتاده مربوط می‌شود یا حتی چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده! زندگی کردن در اینجا و در لحظه ی جاری ، افکار ما را از این نگرانی‌ها پاکسازی میکند. چرا باید در مورد گذشته ای نگران باشیم که نمیتوانیم تغییرش بدهیم؟ و چرا در مورد چیزی نگران باشیم که حتی مطمئن نیستیم در آینده اتفاق خواهد افتاد یا نه…؟

نفس بکش!

تنفس، تنها عملی در بدن انسان است که یا میتواند کاملا ناخودآگاه یا کاملا آگاهانه انجام شود! تنفس میتواند یک عمل غیر ارادی باشد یا ارادی، در نتیجه  توسط دو مجموعه مجزا از اعصاب و عضلات اداره میشود. بسته به اینکه تنفس در کدامیک از آن دو حالت ناخودآگاه یا آگاهانه انجام شود، اعصاب و عضلات هم بطور غیر ارادی یا ارادی مورد استفاده قرار میگیرند. هر کدام از این دو مجموعه اعصاب و عضلات میتواند به طور کامل، سیستم تنفس را به کار بیندازد و مدیریت کند. بنابراین تنفس، این ویژگی منحصربفرد و قابل توجه را دارد که آن را قادر میسازد که روی سیستم عصبی غیر ارادی ما اثر بگذارد و در جهت دستیابی به آرامش درونی کمکمان کند. این تنها عملی در بدن انسان است که این قابلیت جالب و شگفت انگیز را دارد.

.

امیدوارم این مطلب توانسته باشد به شما برای برخورداری از آرامش درونی بیشتری کمک کند.

اگر دوست دارید بیشتر در این مورد بدانید و یاد بگیرید، من خواندن  کتاب The Path to Tranquillity (در مسیرآرامش ) Dalai Lama (دالایی لاما)  را به شما توصیه می‌کنم.

منبع:  Pennie Quaile-Pearce

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *