بهانه‌ای برای نوشتن

از طرح «جان برین» الهام می‌گیرم

به این فکر می‌کردم که چگونه میتوانم در کاری که در پروژه مداد رنگی انجام میدهم فراتر از خودم بروم، ارزش بیشتری ایجاد کنم، و از این کار به عنوان وسیله یا ابزاری برای به طریقی منشاء اثر مثبت بودن برای آدمهای دیگر هم بهره ببرم.

دلم میخواست بتوانم آن را از همین ابتدای راهِ کوچک خود و با همین بضاعت اندکِ فعلی، به طریقی، به یک حرکت کوچکِ مثبت جمعی نیز تبدیل کنم.

بعد تصمیم گرفتم درصدی از درآمد خرید کاردستی‌هایم را – هر چقدر هم که فعلاً اندک باشد – کنار بگذارم تا آن را به فرد نیازمندی – از طرف خودم و کسانی که از من خرید کرده اند – هدیه بدهم. (با کمک نقدی یا غیر نقدی)

اما بعد، یاد طرح دوست داشتنیِ «جان برین» افتادم. که شعارش این است:

“آنلاین بازی کنید، آنلاین یاد بگیرید و به افراد گرسنه غذا بدهید.”

(برای آشنایی بیشتر با این طرح، میتوانید این مطلب را در متمم بخوانید: آموزش زبان انگلیسی به روش جان برین)

اما به طور مختصر برایتان بگویم که سایت Freerice که یک سایت آموزش زبان انگلیسی است، کار قشنگ و ارزشمندی کرده است؛

که البته در همان اولین سال تاسیس اش،”جایزه Digital Communication Awards به عنوان بهترین بازی سازمانی به خاطر استفاده حرفه‌ای از بازی سازی یا Gamification، ” را هم از آنِ خود کرد. (منبع: متمم)

او در لحظه ورود به سایت، یک بشقاب چوبی خالی را در معرض دید ما قرار میدهد.

سپس به ازای هر لغتِ درستی که در پاسخ به سوال او انتخاب میکنیم، ۱۰ دانه برنج در بشقاب می‌ریزد و بعد از ۱۰ جواب درست، بشقاب با ۱۰۰ دانه برنج پر میشود.

سپس بعد از این ۱۰۰ دانه برنج که برای سیر کردن یک فرد گرسنه به نظر کافی میرسد، بشقاب دوباره خالی میشود تا با ده جواب درست بعدیِ ما دوباره پر شود و فرد گرسنه ی دیگری برای سیر شدن، یک بشقاب غذا داشته باشد.

به همین منوال، میتوانیم با جوابهای درست مان و البته با یادگیری مان، چندین بشقاب را از برنج کافی پر کنیم؛ و به ازای هر بشقابِ پر از برنج، در سیر کردنِ یک نفر گرسنه در جهان، ما هم سهمی‌داشته باشیم.

یادآوریِ این طرح، به همراهِ دغدغه‌هایی که پیش تر، از آنها برایتان حرف زدم؛ ایده ای را در ذهنم روشن کرد، که دوستش داشتم.

و حالا میخواهم آن ایده را با شما هم در میان بگذارم، و بکوشم تا آن را عملی کنم.

اما اجازه بدهید قبل از آن، به موضوع مرتبط ای اشاره کنم و بگویم که گاه در بنیاد کودک، سعی می‌کنم از کودک یا دانش آموزی نیازمند – هر چند بسیار ناچیز – حمایت ای بکنم.

(توضیح حاشیه ای: اگر دوست داشتید، شما هم میتوانید از راههای مختلف به بنیاد کودک کمک کنید. از جمله با این روش:

از منوی «راههای کمک به بنیاد کودک» / «حمایت از یک دانش آموز» / بعد از ثبت نام و ایجاد نام کاربری، می‌توانید لیست دانش آموزان نیازمند به کمک را به همراه عکس و مشخصات آنها و اینکه هر یک با چه مشکلاتی در زندگی روبرو هستند و چرا به کمک ما نیاز دارند را ملاحظه کنید و آنگاه هر کدام را که دوست داشتید انتخاب کنید و به طور ماهیانه مبلغی به اختیار خودتان به او کمک کنید.)

و حالا با توجه به توضیحات بالا، ایده و تصمیم ام در مورد مداد رنگی، این است که:

میخواهم در هر زمان، یک کاردستی را در نظر بگیرم و با هر خریدی که از مداد رنگی میشود، بخشی از آن کاردستی را تکمیل کنم؛

و وقتی آن کاردستی تکمیل شد، آن را به یک کودک نیازمند هدیه کنم.

(میخواهم بررسی کنم که آیا از طریق همین بنیاد کودک، و کودک یا کودک‌های تحت حمایت در این بنیاد هم میشود این کار را انجام داد و چنین هدیه ای را ارسال کرد؟ یا اگر نشد، راه دیگری پیدا میکنم.)

(توضیحِ بعد از این بررسی: این موضوع را بررسی کردم و با بنیاد کودک تماس گرفتم و گفتند، این امکان وجود دارد و محدودیتی برای ارسال هر هدیه ای از جمله یک هدیه ی کوچک از نوع کاردستی وجود ندارد و اتفاقاً خیلی هم استقبال کردند. آنها گفتند می‌توانید هدیه ی خود را به دفتر این بنیاد در شهر خودتان یا اگر گودک تحت حمایت شما در شهر دیگری هست به دفتر آن شهر، به عنوانِ همیارِ آن کودک و با توضیحات لازم ارسال کنید. سپس کودک به دفتر بنیاد کودک دعوت می‌شود و هدیه ی شما به او داده میشود و حتی احتمالاً عکس ای هم در حال دریافت این هدیه از او گرفته میشود و برای شما هم ارسال خواهد شد. چقدر خوب، نه…؟ 🙂 )

و طبیعتاً کسانی که با هر خریدِ خود، غیر مستقیم به تکمیل آن کاردستی کمک کرده اند در این هدیه، و شاد کردن دل آن کودک نازنینی که هدیه به او داده خواهد شد، سهیم خواهند بود.

بعد هم گزارش آن را به افرادی که با خرید خود از مداد رنگی، در اهدای آن هدیه سهیم بوده اند اطلاع رسانی خواهم کرد.

البته شاید بعدها، این «طرح مداد رنگی» و این ایده، تکمیل تر و پخته تر شود.

توضیح مهم: البته لازم میدانم بگویم که این نوشته و نوشته‌های مشابه، اصلاً به این معنی نیست که از شما بخواهم حتماً از کاردستی‌های من خرید کنید، و شما دوستان خوبم را به گونه ای معذب کنم؛ که البته اگر بنا به نیاز یا با علاقه و میل شخصیِ خود تصمیم به اینکار داشته باشید که البته بسیار هم باعث خوشحالی من خواهد بود.

اما به طور کلی، برخی ایده‌ها و نقشه‌هایی که در این راه در سر دارم و تصمیم‌هایی که به مرحله ی عمل رسیده اند را، دوست دارم گاهی اینجا در خانه ی مجازی ام که هر روزش برایم یک روز جدید است، با شما دوستان خوبم در میان بگذارم.

و این خودش برایم لذتبخش است و مرا به ادامه ی این راه، دلگرم تر و مصمم تر میکند.

پی نوشت (۱):

بعد از اینکه این ایده به ذهنم رسید، تصمیم گرفتم همین ایده را برای خریدهای دوستان عزیزی که قبل از شکل گیریِ این طرح، از مداد رنگی خرید کرده بودند، نیز پیاده کنم و یک کاردستی به ازای خرید این عزیزان درست کنم و از طرف همگی مان (این چند دوست عزیزم + من) به یک کودک نازنین نیازمند هدیه بدهم.

(می‌توانید این پست: یک نکته و یک گزارش در مورد طرح مداد رنگی را ملاحظه کنید)

پی نوشت (۲):

یک کار جدید را هم به کارهای قبلی، در فروشگاه مداد رنگی اضافه کردم:

گردنبند طاووس:

 

3 دیدگاه در “از طرح «جان برین» الهام می‌گیرم

  1. سلام
    من دارم زبان رو به شکل خودآموز یاد می‌‌گیرم؛ خواستم نظر شما رو راجع به روش سایت fluent-forever.ir بدونم چون دیدم شما هم در یکی از نوشته‌هاتون به این روش اشاره کرده بودید.
    ممنون

    1. سلام
      ببخشید دیر جواب میدم.
      راستش رو بخواهید من این روش رو برای مدتی امتحان کردم، اما متاسفانه “من” نتونستم باهاش ارتباط برقرار کنم – به خصوص با نرم افزار Anki که یکی از پایه‌های یادگیری این روش بود.
      و متاسفانه برای شخصِ من، کارایی لازم و موردانتظارم رو نداشت.
      اما ممکنه برای افراد دیگری، دوست داشتنی و مفید و کارآمد باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *