بهانه‌ای برای نوشتن

مدیریتِ زمان با Time & Bill

قبلاً، از نرم افزار Timecamp برایتان گفته بودم و اینکه از این نرم افزار برای مدیریت کردن و رصد کردن زمانِ انجام پروژه‌ها و کارها و فعالیتهایم – به خصوص در زمانهایی که پشت کامپیوتر نشسته ام – استفاده میکنم.

با شروع سال جدید و با توجه به انتخاب تمِ تغییر برای امسال، و از آنجایی که حس میکردم آنچنان که باید هم به این نرم افزار علاقه ندارم؛

تصمیم گرفتم نرم افزار دیگری را جایگزین آن کنم و بعد از بررسی‌ها و جستجوهای لازم، احساس کردم نرم افزار و اپلیکیشن  Tracking Time که یکی از اکستنشن‌های گوگل کروم هست، میتواند جالب و مفید باشد. (+)

چند روزی هم از آن استفاده کردم و قرار بود آن را به طور مفصل تر در یک پست معرفی کنم.

اما بعد از چند روز استفاده، متوجه شدم که به این نرم افزار اصلاً علاقه ندارم.

ضمن اینکه در ایجاد پروژه‌ها و گزارش گیری‌ها و رصد کردن زمان و موارد مختلف دیگر، در هم ریختگی ای در این نرم افزار حس می‌کردم که اجازه نمیداد به نتایج و فواید مورد انتظارم از یک نرم افزار مدیریت زمان برسم.

و بدتر اینکه، از یک زمان به بعد و برای استفاده از امکانات اضافه و حتی تکراری اش، مدام کاربر را را به خرید نسخه پرمیوم خود، دعوت میکرد.

این شد که این نرم افزار را به کلی کنار گذاشتم و دوباره به منظور یافتن نرم افزار free دیگری، به جستجویی دوباره پرداختم.

معرفی اپلیکیشن Time & Bill

در این جستجو، و البته بعد از مقایسه با چند نرم افزار دیگر، متوجه شدم سایت timeandbill.de و نرم افزار Time & Bill تا حد مناسبی میتواند انتظارات من را برآورده کند.

و اکنون مدتی هست که از آن – به خصوص در ساعاتی که پشت کامپیوتر برای انجام کارها و مطالعه‌هایم می‌نشینم – استفاده میکنم و از آن بسیار راضی هستم.

اگر چه این سایت (app.timeandbill.de)، با دامین کشور آلمان (با پسوند de) و به زبان آلمانی ارائه شده است، اما خوشبختانه در لحظه ورود، امکان تغییرِ زبان به انگلیسی را دارد.

نقطه ی قوت

به نظر من، نقطه ی قوت Time & Bill سادگی و خلوت بودن و پیچیده نبودن و User Friendly بودنِ آن است، که آن را برای مدیریت زمان – بدون اینکه نیاز به اتلافِ زمان، جهت کاوش در خود داشته باشد – دوست داشتنی و کارآمد کرده است.

ویژگی‌ها

این نرم افزار، از سه بخش اصلی Dashboard، Reports، Projects تشکیل شده است.

در بخش Projects، میتوان پروژه (Project)‌های مختلف تعریف کرد و برای هر پروژه نیز، فعالیت یا اقدام (Task)‌های گوناگون تعیین کرد.

در قسمت Dashboard میتوانیم هر گاه مشغول یک Task از یک Project هستیم، در Create a stopwatch از لیست ای که باز می‌شود، Task مورد نظرمان را – که قبلا در بخش Project تعریف کرده بودیم – انتخاب کنیم و سپس با فشردن کلید Play در کنار Task، شروع به رصد کردنِ زمانی که صرف آن فعالیت یا Task میشود، بکنیم.

(نکته: اگر پس از انتخاب Task، در Create a stopwatch آن را نمی‌بینید، سایت را یکبار رفرش کنید)

و وقتی آن فعالیت خاص، به پایان رسید، آن را Stop کنیم.

و هر گاه، در زمان‌های بعد، دوباره به رصد کردن زمان انجام آن فعالیت میپردازیم، زمان جدید به زمانهای صرف شده ی قبلی، اضافه خواهد شد.

دوست داشتنی ترین قسمت این نرم افزار هم به نظر من، مربوط می‌شود به بخش Reports، که نتایج و گزارش‌های مختلفی که به آنها نیاز داریم را در اختیار ما قرار می‌دهد؛

و به این طریق، به ما کمک میکند تا خودمان را و زمانی را که به هر فعالیت یا پروژه اختصاص داده ایم و میدهیم، بهتر ارزیابی کنیم؛

و در نهایت، ببینیم که آیا در مسیر درست و در راستای اهداف مان گام برمیداریم یا نه.

(مرحله ی CHECK در چرخه دمینگ یا PDCA  را به خاطر می‌آورید؟)

میتوانیم از گزارش‌هایمان هم خروجیِ اکسل بگیریم و در جایی برای خود، جهت ارزیابی‌های بعدی مان، نگهداری کنیم.

فواید

به عنوان نمونه، ما می‌توانیم گزارش بگیریم که در طول هفته ی گذشته، برای کدام فعالیت‌ها یا پروژه‌ها بیشتر وقت صرف کرده بودیم یا به کدام فعالیت‌ها یا پروژه‌ها نسبت به سایرین، کمتر اهمیت داده بودیم.

این میتواند برای برنامه ریزی‌های بعدی، و همچنین به منظور تغییر یا تصحیح یا تعدیل زمانهایی که صرف فعالیتها و پروژه‌های مختلف کرده بودیم یا میکنیم – برای اینکه زمان مان را در راستای رسیدن به اهداف و برنامه‌های مان، بهتر مدیریت کنیم – تا حد خوب و مناسبی، مفید و کارساز باشد.

یکی از فواید دیگر این نرم افزار – مثل هر برنامه Tracking Time دیگری – هم اینست که به ما کمک میکند تا از موازی کاری‌ها پرهیز کنیم و در هر زمان، تنها با تمرکز لازم به یک فعالیت بپردازیم.

همچنین ما می‌توانیم در این نرم افزار، پروژه‌هایی را که به انجام رسیده اند و فعلاً نیاز به اختصاص دادن زمان به آنها نداریم با فشردن آیکون روبروی آن، غیر فعال کنیم و اگر بعداً دوباره به کار کردن بر روی آن پروژه نیاز داشتیم، آن را دوباره از قسمت Deactivated projects فعال کنیم.

یا حتی اگر واقعا اطمینان داریم که یک پروژه ی خاص، کاملاً به اتمام رسیده است؛ آن را با فشردن آیکون سطل زباله، حذف کنیم.

سایر فواید و ویژگیها و امکانات آن را هم خودتان به مرور و بسته به نیاز، می‌توانید متوجه بشوید.

Time & Bill، اپلیکیشن اندروید و اپل هم دارد.

چالش

در کشور عزیز ما، این اپ در جستجوی گوگل پلی پیدا نمیشود و از طریق هدایت به گوگل پلی از لینک سایت هم، متاسفانه با این پیغام روبرو میشویم:

This item isn’t available in your contry

از کسی شنیدم که برای رفع این مسأله، میتوان یکبار Google play Store را Force Stop کرد و بعد از ریست کردن گوشی، دوباره به جستجو و سپس نصب این اپ – و هر اپ ای که با این مشکل مواجه است – پرداخت.

اما من این کار را انجام دادم و متاسفانه به نتیجه ی مورد نظر نرسیدم.

(اگر شما احیاناً به نتیجه ی مثبت برای رفع این مشکل برای نصب موفقیت آمیز این اپلیکیشن بر روی موبایل خود رسیدید، لطفاً به من هم خبر بدهید)

سخن پایانی

در هر صورت، استفاده از این اپ بر روی کامپیوتر، تا حد زیادی نیاز و خواسته ی مرا برآورده میکند و پیشنهاد میکنم اگر شما هم به مدیریتِ زمان خود علاقه و تمایل دارید و در حال حاضر از نرم افزار یا اپ بهتری (به نظر خودتان) استفاده نمی‌کنید؛

 Time & Bill را امتحان کنید و از مدیریتِ زمان تان لذت ببرید.

 

8 دیدگاه در “مدیریتِ زمان با Time & Bill

    1. مریم جان.
      من هم همین مشکل رو داشتم، اما بعد از به کار بستن راهنمایی یکی از دوستان خوبمون به نام محمود فرمنش در این کامنت (زیر همین پست) – اینکه برای رفع این مشکل، cash گوگل پلی رو پاک کنیم و … – موفق شدم روی گوشیم نصبش کنم.
      تو هم امتحانش کن. 🙂

  1. شهرزاد جان با اینکه ندیدمت ولی بهترینی. من در ۲۴ساعت همیشه وقت کم میارم یعنی اگر ذهنم مشغول بشه ناخوداگاه متوجه, میشم چندین ساعت در حال فکر کردن هستم.

  2. سلام شهرزاد عزیز
    من هم جهت مدیریت زمان، نرم افزارهای را تست کردم اما هنوز به یک نرم افزار که راضیم کند نرسیده‌ام. این نرم افزار را هم نصب کردم اما هنوز استفاده نکردم. می‌خواستم بگم برای نصب نرم افزار از گوگل پلی، باید کش گوگل پلی را پاک کنی و از قندشکن جهت جستجو و نصب استفاده کنی.

    1. سلام آقای محمود فرمنش عزیز.
      خیلی ممنونم بابت راهنمایی خوب تون.
      همین کار رو انجام دادم. یعنی همونطور که فرمودید کش گوگل پلی رو پاک کردم و با قندشکن، از طریق لینک اپ در سایت، موفق شدم اپلیکیشن رو نصب کنم و به پروژه‌ها و تسک‌های تعریف شده ی خودم (در pc) در اپ موبایل هم دسترسی پیدا کردم.
      خیلی لطف کردین. باز هم ممنونم.
      امیدوارم این نرم افزار بتونه شما رو هم راضی کنه و براتون مورد استفاده باشه.

  3. شهرزاد جان سلام! خوب شد این پست را گذاشتی خیلی وقت است دنبال بهانه میگردم که ازت بخوام یک مقدار به زبان ساده و روان و غیرخارجی برامون بگی که چه جوری این همه نظم و انضباط را با اون همه لطافت و سیالیت ترکیب میکنی؟ باور کن نمیخوام خون به دلت کنم که شاگرد اولی و … که البته هستی و حرف من هم به همان مربوط هست! منظورم اینست که کاملا جدای از حسادت و حیرت و این حرفها ازت میخوام یک بار بیایی و راجع به شیوه و سبک زندگیت حرف بزنی ببینیم چه جوری افسار موجود وحشی “زمان” توی دستهایت اینطور رام و آرام جا شده؟ چیکار میکنی شهرزاد؟ برامون بگو! خواهش میکنم جدای از معرفی نرم‌افزار، از مدل نگاه و ذهنت بگو! خواهش میکنم نگو خیلی گفته شده برید بخونید! تو بگو! اگر سوالم بیجاست یا به حریم خصوصیت مربوط میشود با خیال راحت حذفش کن! من هم با خیال ناراحت سعی میکنم روش بهتری برای پرسیدنش پیدا کنم. فقط این را بدان که این سوال را یک نجمه “به ستوه آمده از دست خودش” میپرسد و از سر کنجکاوی یا وقت گذرانی نیست پرسیدنش.

    1. نجمه جان.
      اولاً که لطف داری بابت نگاهت و نظرت نسبت به نظم و انضباط و لطافت و سیالیت. 🙂
      بعدش، دوست خوبم، اصلا نیازی نیست که بخوای از نبود حسادت و این حرفها برام بگی. چون با شناختی که از خودم دارم و به تجربه بهم ثابت شده، فکر میکنم میتونم بودن و نبودن این موضوع رو در آدمهای مختلفی که از دور یا نزدیک باهاشون در ارتباط هستم تا حد خوبی تشخیص بدم، بفهمم و حس کنم.
      نجمه. باور کن کار خیلی خاصی نمیکنم.
      من هم اهمال کاری‌های خودم رو دارم، تنبلی‌ها، بی حوصلگی‌ها، تلف کردن زمان‌ها، دلمشغولی‌ها و …
      ولی چیزی که هست سعی می‌کنم اینها قسمت کوچکی از زندگیم رو به خودشون اختصاص بدن.
      با اینحال خیلی وقتها هم از خودم ناراضیم و فکر میکنم هنوز هم اونطور که باید اهمیت و ارزش زمان رو درک نکردم.
      همین امروز هم که (روز تعطیل)، کلی برنامه برای انجام دادن برای خودم در نظر گرفته بودم، اما سرما خوردم و با بدن درد و سر درد و … کلا افتادم.
      الان هم به سختی نشستم پشت کامپیوتر و یه سری کارهام رو انجام بدم.
      این شد که مثلا از امروزم نتونستم اونطور که دلم میخواست استفاده مفید بکنم.
      در مورد سبک زندگی، ورزش ای که ترک نمیشه، تاثیر موهبتی به نام “متمم” در زندگیم، و کلاًٌ کارهایی که برای مدیریت زمان و فعالیتهام انجام میدم هم که بارها توی همین وبلاگم یا متمم به بهانه‌های مختلف، کلی حرف زدم.
      میدونی نجمه.
      دلم نمیخواد از کمال گرایی و کمال طلبی حرف بزنم، چون انقدر اینطرف و اونطرف این اصطلاح رو از آدمهای مختلف شنیدم که اصلاً حس خوبی برای استفاده کردن از این کلمه و این اصطلاح ندارم.
      اما به بیانِ دیگه، میخوام بگم که همیشه دلم میخواد اگه کاری رو – که شرطش تا حد امکان علاقه و اشتیاق به اون کار هست – قراره انجام بدم، سعی می‌کنم اون کار رو به بهترین و دقیق ترین نحو ممکن انجامش بدم و برای انجامش تمام ذهن و روح و قلب و جانم رو در اختیارش بذارم، همچنین سعی کنم از آموخته‌هام در کاری که انجام میدم تا حد امکان استفاده کنم (تا چقدر موفق باشم)، و اینکه از وقتی که خودم رو شناختم عاشق مطالعه و یادگیری و کشف دنیاهای جدیدتر بودم و هستم.
      و دیگه اینکه، از اینکه کاری رو ناقص یا نصفه نیمه یا فقط برای رفع تکلیف یا برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران انجام بدم بیزارم.
      ولی باز سعی می‌کنم در پاسخ به سوال تو دوست خوبم و دوستان خوب دیگری که این سوال و سوالهای مشابهی رو چه توی گردهمایی متمم و چه در وبلاگم (مثل یکی از دوستان به نام “مریم” عزیز که در مورد “نظم فکری” پرسیده بود)، مواردی که میتونه کمک کننده باشه رو سعی کنم به یاد بیارم، جمع بندی کنم و در یک پست مستقل منتشر کنم.

      در ضمن، چرا به خودت میگی: “نجمه “به ستوه آمده از دست خودش” “؟
      مسلماً تو که مسئولیت یک زندگی مشترک و خانواده ای رو داری، نسبت به من که مجردم و مسئولیت کمتر و وقت آزاد بیشتری دارم، مشغولیات بیشتر و وقت کمتری داری.
      البته من اگه توی شرایط تو هم باشم، باز هم از این کارهام و روتین زندگی الانم دست بر نمی‌دارم. 🙂
      تااازه. تو که با نوشتن اون کتابِ شعر هم کلی شگفتی آفریدی.
      وبلاگت رو هم که با نوشته‌های خوبت سر پا نگه داشتی. و میدونم که سعی می‌کنی از درسهای خوب متمم هم بهره ببری. دیگه چی می‌خوای؟ 🙂
      نگران نباش. می‌نویسم. ولی نمیدونم کِی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *