برای فکر کردن, بهانه‌ای برای نوشتن

چه می‌توان کرد؟ (مشکل کم آبی)

چه می‌توان کرد؟ (مشکل کم آبی)

مشکل کم آبی . مشکلی که با شروع فصل گرما بیشتر هم خواهد شد و بسیاری از هموطنانمان، مخصوصا آنهایی که در روستاها زندگی می‌کنند را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد. آنقدر که شاید در روز فقط نیم ساعت به آب دسترسی داشته باشند. حالا خودتان تصور کنید که با این شرایط، زندگی چقدر طاقت فرسا خواهد شد.

به نظر شما در مواجهه با این مشکل، واقعا چه می‌توان کرد؟صرفه جویی در آب

بله … می‌دانم … مشکل کم آبی معضل بزرگی است که بستگی به عوامل بسیاری دارد و همچنین تمهیداتی که باید برای مقابله با آن در نظر گرفته شود شاید از عهده و اراده ی من و شما خارج باشد.

اما بیایید آنها را کنار بگذاریم. و از خود بپرسیم آیا ما با همین اختیارات و قدرت و توان محدود خود، برای کم کردن تبعات منفی خشکسالی و کم آبی چه برای خود و خانواده ی خود و چه برای سایر هموطنان مان، چه سهمی‌می‌توانیم داشته باشیم؟ حتی اگر این سهم بسیار کوچک باشد.

شاید ندانید، اما خشکسالی را به عنوان بی سروصدا ترین بلای طبیعی در مقایسه با سایر بلایای طبیعی نظیر سیل، طوفان، آتش فشان و حتی زلزله دانسته اند که خطر و خسارت‌های فراوانی برای زندگی انسان به دنبال خواهد داشت.

حال شاید میکرو اکشن‌ها و اقدام‌های کوچک تک تک ما به عنوان شهروندان عادی که ممکن است اختیار و قدرت خاصی هم در دست نداشته باشیم، باز هم بتواند در این زمینه تا حدی تاثیر گذار باشد و اثراتی مثبت از خود بر جای بگذارد.

چند مورد اقدامی‌که من در این راستا به ذهنم می‌رسد و برخی را هم با جستجو در مطالب مرتبط در اینترنت پیدا کرده ام، در اینجا می‌نویسم و خیلی خوشحال می‌شوم اگر شما هم راهکارهای خوبی در این رابطه سراغ دارید، با ما در میان بگذارید و به اینها اضافه کنید:

یکی از مهمترین کمک‌ها و کارهایی که ما می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم؛ مصرف بهینه ی آب و مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب است.

می‌پرسید چگونه؟

بعضی کارهایی که می‌شود انجام داد اینها هستند:

۱- موقع مسواک زدن شیر آب تصفیه شده را باز نگذاریم.

۲- هنگام استحمام در فاصله بین شستن بدن و سرشویی، لزومی ندارد که شیرآب به طور پیوسته باز باشد.

۳- زمان دوش گرفتن در حمام را کاهش دهیم.

۴- از تجهیزات کاهنده مصرف اعم از سرشیرهای کاهنده مصرف آب، سردوشهای کاهنده مصرف آب، شیرآلات اهرمی‌کم مصرف، شیرآلات الکترونیکی و فلاش تانکهای کم مصرف استفاده کنیم.

۵- سرشیرها را تعویض کنیم و شیرآلات را به درفشانهای کاهنده مصرف مجهز کنیم که در حال حاضر به وفور در بازار موجود است (حداقل ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش مصرف آب با استفاده از این قطعه قابل پیشبینی خواهد بود)

۶- ازجریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنیم.

۷- تمام شیلنگ‌ها، اتصالات و شیرها را به طور مرتب کنترل کنیم تا از نشتی آب جلوگیری شود.

۸- ماشین‌های لباس شویی معمولاً مقدار زیادی آب مصرف می کنند. بنابراین اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشین لباس شویی بکاهیم، عملاً در مصرف آب صرفه جویی کرده ایم.

۹- یک بطری پر از آب یا یک کیسه نایلونی پراز شن و کاملاً در بسته را در مخزن توالت فرنگی و یا فلاش تانک قرار دهید تا مصرف آب را در هر بار کشیدن سیفون کاهش دهیم.

۱۰- به کودکان آموزش دهیم تا با بستن به موقع شیر، از هدر رفتن آب جلوگیری نمایند.

۱۱- به جای شستن اتومبیل با شیلنگ آب، از یک سطل آب هم می توان استفاده کرد.

۱۲- درحالی که کمبود آب احساس می شود، لزومی به شستشوی پیاده روی مقابل مغازه و منزل نیست.

۱۳- هنگام احداث ساختمان از کارگران ساختمانی بخواهیم از آب تصفیه شده استفاده نکنند.

۱۴- زمانی که سرگرم آب دادن باغچه و گلهای منزل هستیم با شنیدن صدای زنگ تلفن یا زنگ در بهتر است ابتدا شیر آب را ببندیم و بعد به آنها پاسخ دهیم.

۱۵-  نصب کولر در سایه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، باعث صرفه جویی زیادی در مصرف آب می شود.

۱۶- زمانی که به مسافرت می رویم ضروری است شیر فلکه بعد از کنتور آب را ببندیدم تا از وقوع هرگونه حادثه پیشگیری شود.

۱۷- اگر باغ یا باغچه ای داریم برای آبیاری گیاهان و درختان از آبیاری قطره ای استفاده کنیم.

غیر از صرفه جویی در مصرف آب، شاید بتوان کارهای دیگری نیز انجام داد. مانند:

۱-  اگر توان مالی داریم، به عنوان یک آدم خیّر، یک حلقه چاه آب را وقف روستایی که از بی آبی رنج می‌برد بکنیم تا امر آب رسانی به آن جا تحقق پیدا کند..

( مانند کاری که شخصی به نام آقای نجفعلی یوسفی، یکی از خیّرین روستای چارلی انجام داده است.)

می‌خواهید بیشتر بدانید؟ .. اینجا را بخوانید: تلاش برای رفع بحران کم آبی روستای چارلی

۲- آب رودخانه‌ها را آلوده نکنیم.

رهنمودهای خوبی هم در مقاله ی زیر ارائه گردیده که می‌تواند برای کسانی که دارای اختیارات بیشتری در این زمینه هستند، مفید باشد:

راههای مقابله با بحران کم آبی

 

در پایان هم بد نیست بدانیم که:

* اگر هر نفر در روز یک لیتر در مصرف آب صرفه جویی کند امکان آبرسانی به حدود ده هزار نفر دیگر در هر استان فراهم می‌گردد.

* از یک شیر باز در هر دقیقه بین ۹ تا ۱۵ لیتر آب خارج می شود.

* نصب سردوش‌های کاهنده ی مصرف در حمام، باعث صرفه جویی ماهیانه حدود ۴۰۰۰ لیتر در مصرف آب  می گردد.

* شیر آبی که در هر ثانیه یک بار چکه می کند، سالانه ۶۰۰۰ لیتر آب را هدر می دهد که همین میزان آب می تواند  آب مصرفی ۴۰ نفر را تامین کند.

بیایید فراموش نکنیم که صرفه جویی در آب،

نجات زندگی است.

صرفه جویی در آب

شما چه راههای دیگری برای صرفه جویی در آب به ذهن تان می‌رسد…؟

خوشحال می‌شوم اگر می‌توانید با ما هم به اشتراک بگذارید.

* دوست عزیزم، «آزاده» در این رابطه، لینک خیلی خوبی رو بهم معرفی کرد که در آن به نکات واقعا جالب و کاربردی برای صرفه جویی در آب اشاره شده. لطفا اگر حوصله داشتید، سری هم به این لینک بزنید:

به آب فکر کنید

در این نوشته، از منابع زیر استفاده شده:

ab-bohran.blogfa.com و sobheqazvin.ir و aabb.ir و shirinsu.ir

2 دیدگاه در “چه می‌توان کرد؟ (مشکل کم آبی)

  1. سلام شهرزاد جان
    بعد از مدتی که اومدم و دارم مطالب سایتتون رو می‌خونم ، میبینم که خیلی پربارتر ، کاملتر ، دقیق تر و منسجم تر شده . بهتون تبریک می‌گم .
    این پُست ، یکی از دغدغه‌های اصلی خودِ من هم هست . به عنوان فردی که سالها با کار در حوزۀ آبیاری و آبرسانی ، آشنا هستم ، به جرات باور دارم که عمق فاجعه ، خیلی خیلی بیشتر از این هست که مردم ، میبینن و میدونن و اون رو در حد ، نصب کردن پمپ آب برای افزایش فشار آب مصرفی در منزل ، میدونن و فکر می‌کنن که فقط به دلیل افزایش ساخت و سازهای بی رویه ، در شهرها میدونن .
    البته همونطور که گفتین ، میکرو اکشن‌های خیلی زیادی هست که هر کدوم از ما و به سهم خودمون میتونیم انجام بدیم تا تاثیراتی شگفت انگیز ، در جلوگیری از بحران کم آبی و بی آبی داشته باشه . به تازگی ، فیلم‌های کوتاه آموزشی بسیار خوبی در تلویزون نشون داده میشه و فکر می‌کنم خیلی میتونه در مسیر فرهنگ سازی کمک بکنه
    کاش هر کدوم از ما ، به سهم خودمون ، در جلوگیری از این بحران قدم برداریم . یه جملۀ جالب بود که نوشته بود “صرفه جویی ، کم مصرف کردن نیست ، درست مصرف کردن است” . بازم ممنون از این نکات آموزنده

    1. سلام هومن عزیز.
      ممنون از نظر لطف تون و خوشحالم که دوباره سر می‌زنید و امیدوارم مطالب مورد استفاده تون باشه.
      و ممنون از نکات خیلی خوبی که در مورد این پست مطرح کردید.
      واقعا به نظر من هم اگر هر کس به اندازه ی سهم خویش – اون که اختیارات بیشتری داره، بیشتر و اونکه اختیارات کمتری داره خوب بالطبع کمتر – در این جهت قدم برداره، منابع، خیلی عادلانه تر می‌تونه در اختیار همگان قرار بگیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *