آرامش در زندگي

۴۰ راه آسان برای اینکه بتوانیم کمی‌به خودمان استراحت بدهیم(۱)

کمی‌به خودمان استراحت بدهیم (۱)

استراحت

گاهی در زندگی با روحیه شاداب و خستگی ناپذیری به پیش می‌رویم.

اما گاهی هم می‌شود که احساس می‌کنیم بیش از  ظرفیت جسمی، ذهنی و روحی مان را برای پیش رفتن در مسیر زندگی به کار گرفته ایم و احساس خستگی می‌کنیم.

از آنجایی که به نظر می‌رسد دنیا نمی‌تواند برای استراحت ما لحظه ای متوقف شود، شاید بتوانیم کارهایی انجام دهیم که همگام با گردش هر ثانیه و دقیقه و ساعت و روز و هفته و ماه و سالِ این کره خاکی و جهانی که لحظه ای به افتخار ما از تکاپو باز نخواهد ایستاد،  کمی‌به خود استراحت بدهیم و نیرو و توان از دست رفته ی خود را دوباره باز یابیم.

اگر شما نیز احساس می‌کنید که در حال حاضر از لحاظ جسمی، ذهنی، احساسی و حتی از زندگی در دنیای دیجیتال امروزی خسته اید، شاید این راهها بتواند برای استراحت، کمی‌به شما کمک کند:

چگونه می‌توانیم به خود، استراحت جسمی‌بدهیم؟

۱- به خود اجازه بدهید کمی‌بیشتر از همیشه بخوابید.

حالا چه با نیم ساعت زودتر رفتن به رختخواب باشد چه با ۱۵ دقیقه دیرتر برخاستن از خواب.

۲- اگر هر روز ورزش می‌کنید، می‌دوید یا به باشگاه می‌روید، یک روز را به خود استراحت بدهید و هیچکدام از آنها را انجام ندهید.

یا برعکس، اگر اصلا ورزش نمی‌کنید، کمی‌ورزش منظم روزانه یا هفتگی را به زندگی خود دعوت کنید.

۳- اگر همیشه از پله‌ها بالا و پایین می‌روید اینبار از آسانسور استفاده کنید.

و یا برعکس، اگر همیشه از آسانسور استفاده می‌کنید گاهی هم از پله‌ها بالا و پایین بروید.

۴- اگر همیشه ورزشهای سنگین و قدرتی را انجام می‌دهید، برای مدتی به ورزشهای ملایم، سبک و آرامش بخش مانند یوگا و شنا رو بیاورید.

۵- سعی کنید هر از چندگاهی به یک سونای بخار بروید و خودتان را ریلکس کنید.

سونای بخار کمک می‌کند تا عضلات خود را شل کنید و عرقی که می‌کنید، تنش‌ها را تا حد زیادی از بدن شما آزاد می‌کند.

۶- برای مدتی از یک رژیم غذایی سم زدایی مناسب برای پاک کردن سموم بدن استفاده کنید و به اندامهای گوارشی خود استراحت بدهید.

می‌خواهید بدانید چگونه؟ می‌توانید «۷ گام برای سم زدایی بدن» را بخوانید.

۷- مصرف غذاهای کنسروی و فرآوری شده و شکر را به حداقل ممکن برسانید.

۸- بدن خود را ماساژ دهید یا اجازه دهید کسی که دوستش دارید اینکار را برایتان انجام دهد.

ماساژ فقط برای آرامش یافتن نیست. ثابت شده که ماساژ می‌تواند علاوه بر آرامش، استرس را نیز کاهش دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت بخشد و در کاهش افسردگی و اضطراب نقش عمده ای را ایفا کند.

۹- گاهی یک دوش آب سرد بگیرید.

دوست دارید «فواید و خواص دوش آب سرد» را بدانید. پس این مطلب را از متمم بخوانید.

۱۰- متوجه وضعیت نشستن خود پشت میز برای مدت طولانی باشید.

هر از چند گاهی از جای خود بلند شوید، کمی‌راه بروید و به بدن خود کشش بدهید. نشستن به مدت طولانی و پشت کامپیوتر می‌تواند در راز مدت سبب دردهای مزمن در کمر و گردن شما گردد.

چگونه می‌توانیم به خود، استراحت ذهنی بدهیم؟

۱۱- زمانی را به سکوت، مراقبه یا مدیتیشن اختصاص دهید. حتی اگر فقط برای ۵ دقیقه باشد.

۱۲- از تکنیک تنفس عمیق و تنفس شکمی‌برای آرام کردن سیستم عصبی و پاکسازی افکار خود استفاده کنید.

دوست دارید در این زمینه بیشتر بدانید؟ پس مطلب «تنفس صحیح و فواید آن» را بخوانید.

۱۳- سعی کنید یک روز کامل را بدون هیچ گونه نگرانی مالی سپری کنید.

تمام صورتحساب‌ها و صورت‌های مالی خود را در یک کشو بگذارید و در آن را قفل کنید! ( به من اعتماد کنید. آنها هیچ کجا نخواهند رفت. فقط مواظب باشید که این کار را به صورت مستمر و همیشگی انجام ندهید!)

۱۴-  گاهی هم اشکال ندارد اگر بتوانید مثل یک کودک باشید.

 

۱۵- آواز بخوانید، جایی را رنگ بزنید یا هر کار دیگری که می‌توانید خلاقیت خود را با آن بروز دهید انجام دهید.

وقتی به چنین کارهای سرگرم کننده ای مشغول باشید خیلی سخت است که همزمان به افکار استرس زا هم فکر کنید.

۱۶- از خانه بیرون بروید و در طبیعت غرق شوید.

در جایی خلوت، کفش‌های خود را دربیاورید و اجازه دهید کف پای تان؛ زمین، چمن، سنگ یا آب را حس کند و سعی کنید بر این حس لذتبخشی که از طبیعت و مناظر اطرافتان می‌گیرید متمرکز شوید و از آن لذت ببرید.

۱۷- وقتی با کامپیوتر کار می‌کنید، اگر چند پنجره را باز کرده اید، همه جز یکی را ببندید و فقط بر یک کار متمرکز بمانید.

به خود اجازه دهید که در انجام فقط یک کار در یک زمان، به وضعیت فلو برسید و حواس خود را از پرت شدن در امان بدارید. می‌خواهید بدانید وضعیت فلو یا state of flow چیست؟ پس این پست را بخوانید: آیا شما هم Flow را تجربه کرده اید؟

۱۸- اشکال ندارد اگر بعضی وقتها هم یک کار غیر معمول که قبلا اصلا انجام نمی‌دادید یا کمتر انجام می‌دادید، انجام دهید.

مثلا به یک کافی شاپ بروید و یک کافه لته سفارش بدهید. یا حتی خودتان در خانه درست کنید و نوش جان کنید.

نمی‌دانید چگونه کافه لته درست کنید؟ پس به اینجا هم یه سری بزنید: «طرز تهیه کافه لته»

یا به یک رستوران بروید و یک غذای متفاوت و جدید را امتحان کنید. یک مجله ی جدید یا حتی بی ارزش! را از روی گیشه ی مطبوعاتی بردارید، بخرید و بخوانید. به دیدن یک تاتر خنده دار بروید. خلاصه یک کاری بکنید که ذهن شما را قدری از چیزهایی که آن را به خود مشغول کرده آزاد کند و به شما بگوید: “هِی. اوضاع خیلی هم بد نیست…!”

۱۹- سعی کنید یک روز از هر چه آدم‌های منفی گو در اطرافتان هست و آدم‌هایی که انرژی منفی دارند دور شوید.

۲۰- گاهی فقط بنشینید. بله، فقط بنشینید.

هیچ کار دیگری هم نمی‌خواهد بکنید. نه با کامپیوتر کار کنید. نه با گوشی تلفن خود ور بروید. نه چیزی مطالعه کنید. نه هیچ کار دیگر … فقط حضور داشته باشید.

در روزهای آینده، با ۲۰ مورد دیگر آشنا خواهیم شد. آن ۲۰ مورد برای استراحت احساسی و استراحت از تکنولوژی‌ها به ما کمک خواهند کرد.

FavoriteLoadingاین نوشته را به نوشته های مورد علاقه ی من اضافه کن

8 دیدگاه در “۴۰ راه آسان برای اینکه بتوانیم کمی‌به خودمان استراحت بدهیم(۱)

  1. سلام شهرزاد بانو. عالی بود.
    امروز روی تنقس صحیح کار می‌کردم. جالب بود.

    +یک پیشنهاد داشتم اگر مطلبی در رابطه با روشهای لذت بردن از زندگی هم جزء برنامه اینجا بگذاری ممنون می‌شم.

    +هرچند کامنتت در “عادت‌های کوچک برای زندگی بهتر” فوق العاده بود. و کمک خوبی برای من بود.
    بی اغراق مطلبی که اونجا نوشتی بی نظیر بود. کامل، منظم و کاربردی…
    هفته پیش مطلب رو خوندم . مثل یک انرژی دوباره برای من بود.
    فقط می‌خواستم از این دقت نظرت تشکر کنم. و حس خوبی رو که به من منتقل کردی با خودت درمیان بگذارم.

    +سبز باشی و برقرار

    1. سلام مهشید عزیزم.
      با کامنت قشنگت چقدر خوشحالم کردی. منم از تو ممنونم که به اینجا سر میزنی و وقت میذاری و مطالب رو می‌خونی.
      و چقدر برام باعث خوشحالیه که این مطالب بتونن برات قابل استفاده هم باشن.
      در مورد کامنت “عادت‌های کوچک برای زندگی بهتر” متمم؛ راست میگی؟ چقدر خوشحالم کردی. واقعا خوشحالم که اون نوشته‌ها حس خوبی رو بهت منتقل کرده عزیزم. برم الان دوباره بخونمش، خودم الان یادم نیست چه چیزهایی نوشته بودم! 😉
      در مورد پیشنهادت هم حتما عزیزم. حتما … حتما … چی بهتر از اینکه دوستان خوب یک روز جدید مطلبی رو طلب کنن و من با کمال میل انجامش بدم و اینجا بذارم.
      مهشید جان. کلی انرژی گرفتم از کامنتت. ازت خیلی ممنونم.
      خوشحالم که همراه خوب یک روز جدید هستی و امیدوارم همیشه هم باشی.
      تو هم سبز و شاد باشی همیشه …

      1. سلام دوست خوبم.

        +حسی که اون روز بعد از خوندن کامنتت توی متمم داشتم اصلا قابل وصف نیست. واسه من مثل یک تنفس مصنوعی و زندگی دوباره بود. تصمیم دارم حتما از روی اون کپی کنم.
        فارغ از نکته‌های جالبی که نوشته بودی، منظم بودنش من رو به وجد آورد.

        +همیشه از این خونه منتظر دریافت انرژی هستم مخصوصا این روزها…
        اگرچه اکثر اوقات سکوت رو ترجیح می‌دم (درون گرایی شدید دارم 🙂 ) ولی همیشه هستم…

        +سبز باشی و برقرار

        1. مهشید جان. با چیزهایی که گفتی خیلی خوشحالم کردی. ممنونم ازت.
          نگران درون گرایی هم نباش، چون من هم دست کمی‌از تو ندارم. 😉 این سایت هم مثل یه پناه میمونه برام که در سکوت بیام توش و حرفا و دغدغه‌هام رو توش بذارم و حضور دوستای خوبم رو توش حس کنم.
          خوشحالم که همیشه هستی.

  2. شهرزاد عزیزم با این یک مطلب ، کلی مطلب جدید یاد گرفتم و همشون بسیار کاربردی و مفید بودن . مثل همیشه مرسی که هستی 🙂 :***

    1. نسرین عزیز من.
      دیدن کامنت تو لابلای اون همه کامنت اسپمی‌که این روزها زیاد برام میاد و مجبورم همه رو حذف کنم، خیلی خوشحال کننده بود و آرومم کرد.
      خوشحالم که این مطلب برات قابل استفاده بود. ۲۰ نکته ی دیگه ش رو هم به زودی توی یه پست جدید می‌نویسم. منم خوشحالم که تو هم هستی دوست خوب و همیشه مهربونم. حضورت اینجا هم همیشه برام مایه ی دلگرمیه… :*

      1. عزیز دلم اطمینان داشته باش که کاری که انجام میدی بسیار باارزش هست . اینکه هر کسی حتی شده یک نکته از اینجا با خودش ببره و اون نکته، انرژی و معنا به زندگیش بده بسیار درخور ستایش و احترامه . عزیزم آثار برکت چنین کاری در زندگی خودت و عزیزانت و در تک تک سلول‌هاتون جریان خواهد داشت. من و دوستداران این خونه همیشه منتظر حضور سبزت هستیم .بی صبرانه منتظر ۲۰ نکته بعدی هستم دوست خوب من 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *