آرامش در زندگي

۴۰ راه آسان برای اینکه بتوانیم کمی‌به خودمان استراحت بدهیم(۲)

کمی‌به خودمان استراحت بدهیم (۲)

استراحت

سلامتی، بزرگترین دارایی است.

قناعت، بزرگترین گنج است.

اعتماد، بزرگترین دوست است.

                                لائو تزو

در قسمت اول این نوشته  گفتم که علت گذاشتن این پست این است که ما گاهی در زندگی با روحیه شاداب و خستگی ناپذیری به پیش می‌رویم.

اما گاهی هم می‌شود که احساس می‌کنیم بیش از  ظرفیت جسمی، ذهنی و روحی مان را برای پیش رفتن در مسیر زندگی به کار گرفته ایم و احساس خستگی می‌کنیم.

و قرار شد چند راه آسان و کاربردی را برای اینکه بتوانیم کمی‌به خودمان استراحت بدهیم یاد بگیریم.

در قسمت اول با ۱۰ روش برای استراحت جسمی‌و ۱۰ روش برای استراحت ذهنی آشنا شدیم.

اگر هنوز آنها را نخوانده اید، شاید بد نباشد قبل از خواندن این پست، آنها را بخوانید و ابتدا با آنها آشنا شوید و،

حالا بیایید ببینیم ۲۰ روش دیگر چه می‌تواند باشد.

چگونه از لحاظ احساسی به خود استراحت بدهیم؟

۲۱- خود را از احساسات تان رها کنید.

می‌توانید اینکار را با نوشتن احساسات تان بر روی کاغذ و سپس سوزاندن آنها انجام دهید. یا این دست نوشته‌ها را به جریان آب رودخانه ای بسپارید.

(البته اگر رودخانه ای هنوز در نزدیکی تان پر آب مانده باشد!)

«پیلار» هم در داستان «کنار رودخانه پیدرا نشستم و گریستم» اثر پائولو کوئیلو همین کار را کرد!

او گفت:

“…نوشتنم به این خاطر است که در تلاشم تا غم و اندوه را به شادی، و تنهایی را به خاطره مبدل سازم. تا بتوانم پس از بازگو کردن داستانم آن را به پیدرا پرتاب کنم. بنا به گفته ی یکی از قدیسان در آن صورت است که آب قادر خواهد بود آنچه را آتش نوشته، خاموش گرداند.”

۲۲- تمرین کنید تا احساسات تان را فقط مشاهده کنید و در آنها گیر نیفتید!

به آنها نگاه کنید و ببینید چگونه می‌توانید با احساسات ناراحت کننده کنار بیایید و احساس بهتری را جایگزین آن کنید.

۲۳- وقتی دچار تنشی می‌شوید، عضلات خود را شل کنید و بدنتان را در وضعیت ریلکس قرار دهید.

این شل کردن و آرام کردن عضلات را از پاهایتان شروع کنید تا به صورت برسید.

دوست دارید بدانید واقعا چطور می‌شود اینکار را انجام داد؟

پس اینجا را بخوانید: کاهش اضطراب و افزایش تمرکز با ریلکسیشن

۲۴- موفقیت‌هایتان را بشمارید!

یک قلم و کاغذ بیاورید و همه ی کارهایی را که به خوبی انجام داده اید یا موفقیت آمیز بوده اند و نتایج خوب و پرثمری به بار آورده اند را برای خودتان فهرست وار بنویسید.

به خودتان اجازه دهید بخاطرشان خوشحال باشید و به خودتان افتخار کنید، به جای اینکه مدام به کارهایی که نتوانسته اید انجام دهید فکر کنید.

۲۵- رویاهای تان را جایگزین تاسف‌ها و حسرت‌های تان بکنید.

هر وقت فکرتان به سراغ کارهایی رفت که باید قبلا انجام می‌دادید و ندادید و به خاطرشان حسرت می‌خورید، سریع فکرتان را به این سمت ببرید که از حالا به بعد چه کارهایی و چه برنامه ریزی‌هایی را باید و می‌توانید انجام دهید. با اینکار بجای اینکه خود را تخریب کنید، قدرت خود را دوباره باز می‌یابید.

۲۶- یک پنجره ی مخصوص نگرانی برای خود ایجاد کنید!

می‌پرسید چگونه؟

مثلا مجموعاً بیست دقیقه در اول صبح و در اول بعدازظهر – هر وقت در طول روز، فکرهای ناراحت کننده و استرس زا به سراغ تان می‌آید، به خودتان یادآوری کنید که شما می‌توانید در مورد هر چیزی که دلتان می‌خواهد نگران باشید، اما فقط در کنار آن پنجره! و در آن دو زمان خاص!

۲۷- یک روز تمام، هر چه برچسب وجود دارد را از ذهن خود بیرون کنید.

هر وقت خواستید به چیزی در مورد خودتان یا در مورد هرچیز دیگری، برچسبِ بد یا نامساعد یا از این قبیل بزنید، مچ خودتان را بگیرید.

آگاهانه انتخاب کنید که از برچسب زدن بر روی هر چیز پرهیز کنید.

ما خیلی راحت تر می‌توانیم آرام شویم و آرامش مان را حفظ کنیم، اگر گفتگوهای منفی درونی مان را متوقف کنیم.

۲۸- اگر می‌شود، گاهی کمی‌گریه کنید.

گریه به شما کمک می‌کند تا مواد شیمیایی و هورمون‌های بدن تان آزاد شوند و حالت ذهنی مثبت تری برای شما ایجاد می‌کند و کمک می‌کند تا آرام شوید.

۲۹- باز هم یک قلم و کاغذ بیاورید و تمام چیزهایی را که می‌توانید بخاطرشان شکرگزار و قدردان باشید بنویسید.

هر چه قادر باشیم چیزهایی را که مایه ی شادمانی و لذت ما هستند بیشتر شناسایی کنیم و بخاطرشان قدردان باشیم، آنها باز بیشتر به سراغ ما خواهند آمد.

اگر دوست داشتید به این نوشته هم سری بزنید: قدرت قدردانی ات را از بند رها کن

۳۰- بیایید اصلا برای یک روز، (البته شاید فقط برای یک روز، تا حالتان بهتر شود) 🙂 یک کاری را انجام دهید.

هر وقت به این فکر افتادید که من باید اینگونه باشم، یا من نباید اینگونه باشم یا این موضوع باید اینگونه باشد یا چرا این موضوع اینطوری شد، یا این موضوع نباید اینطوری می‌شد و … با خودتان بگویید:“همینه که هست…!”

وقتی بتوانیم مسائل و امورمان را برای مدت کوتاهی هم که شده همانگونه که هست، بپذیریم، ذهن مان آرام تر می‌شود و فضای بهتری را ایجاد می‌کنیم تا بتوانیم راحت تر مسائل را آنطور که دوست داریم تحقق ببخشیم.

چگونه در مواجهه با تکنولوژی و دنیای دیجیتال به خود استراحت بدهیم؟

۳۱- یک تصمیم آگاهانه بگیرید و به آن متعهد شوید که مثلا اولِ صبح هر روز، مدت زمانی را فارغ از هر گونه تکنولوژی به سر ببرید.

مثلا در آن مدت کامپیوتر خود را روشن نکنید یا تلویزیون را روشن نکنید یا هر چیزی که خودتان می‌دانید. اما به جای آن مثلا کمی‌مدیتیشن کنید.

یا در سکوت بنشینید و در ایده‌ها و تفکرات مثبت خود غرق شوید.

یا ایده‌های تان را بر روی کاغذ بیاورید. یا به یک موسیقی آرام بخش و الهام بخش که می‌تواند سطح انرژی تان را برای شروع یک روز خوب بالا ببرد گوش بدهید.

۳۲- برای مدتی چیزهای دیگری را جایگزین تکنولوژی کنید.

مثلا به جای اینکه مدام گوشی تلفن تان دست تان باشد و مسج بخوانید و مسیج بفرستید یا نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف را بروی گوشی خود چک کنید، یا کتابهای دیجیتال را از روی آن بخوانید، آن را کنار بگذارید و یک کتاب کاغذی در دست بگیرید و شروع به خواندن کنید.

یا قلم و کاغذی بیاورید و هر چه دوست دارید بر روی آن بنویسید. از این پنجره ی کوچک استفاده کنید تا یک کمی‌هم دور از آنها با خودتان باشید.

۳۳- اصلا برای یک ساعت هم که شده هر چه دستگاه‌های مختلف در اطراف تان هست خاموش کنید.

گوشی تلفن همراه تان را خاموش کنید. کامپیوتر را از برق بکشید و تبلت تان را در کشو بگذارید و در کشو را ببندید.

۳۴- وقتی از همه چیز خسته اید و فکرتان دیگر کار نمی‌کند، خودتان را از همه ی ابزارهای دیجیتال جدا کنید و به یک فعالیت آرام و فرحبخش مثل پیاده روی رو بیاورید.

به پیاده روی در یک طبیعت زیبا بروید و به هیچ چیز فکر نکنید. تحقیقات نشان داده وقتی ما خودمان را برای مدت کوتاهی از موقعیت‌های خسته کننده جدا می‌کنیم، این، به یادگیری ما و به شکل دهی محفوظات مغزمان کمک خواهد کرد.

راستی اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به مباحث مربوط به یادگیری خیلی علاقمند هستند، هر وقت فرصت داشتید به این مقاله ی جالب The Nature of Learning هم نگاهی بیندازید.

۳۵- تصمیم بگیرید ایمیل‌های تان را فقط یک مرتبه در روز، آنهم در خارج از فضای کاری چک کنید.

به این طریق شما زمان کمتری را درگیر پیام‌ها و موضوعات مختلف آنها خواهید بود و برای کارها و فعالیت‌های اصلی خودتان وقت و انرژی بیشتری را در اختیار خواهید داشت.

۳۶- تشخیص بدهید – در رابطه با تکنولوژی و فناوری‌های گوناگونی که در اختیار دارید – شما واقعاً به دنبال چه هستید؟ 

آگاهانه انتخاب کنید و آگاهانه از آنها استفاده کنید.

۳۷- انواع و اقسام ابزار دیجیتال و گجت‌هایی را که در اختیار دارید، در جلوی چشم و در دسترس خود قرار ندهید.

وقتی به آنها نیاز ندارید، آنها را در جایی بگذارید که مرتب چشمتان به آنها نخورد. به این ترتیب آنها نمی‌توانند مرتب انرژی و فکر شما را به هدر بدهند.

۳۸- یک روز در هفته یا در ماه را روزه ی تکنولوژی بگیرید! یک روز بدون هیچ ابزار دیجیتال.

سخت است؟ قبول دارم … اما باور کنید اگر به دنبال استراحت از تکنولوژی باشید، برای آرامش یافتن در یک روز ارزشش را دارد.

۳۹- بکوشید کم کم وابستگی تان به موبایل را کم کنید.

می‌پرسید اصلا چرا باید اینکار را انجام دهم؟

برای دانستن پاسخ این سوال، این مطلب: “چرا باید وابستگی به موبایل را کاهش دهم؟” را از متمم بخوانید.

شب‌ها هم قبل از اینکه بخوابید، اول موبایل تان را بخوابانید! تحقیقات نشان داده که موبایل گردی در هنگام خواب و در رختخواب، می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی بگذارد.

اگر دوست دارید در این زمینه هم بیشتر بدانید، پس اینجا را بخوانید.

۴۰- تا وقتی که مساله ی مهم و حیاتی در پیش نیست یا موضوع مرگ و زندگی ای در میان نیست و فاجعه ای شما را تهدید نمی‌کند!

نگران جواب دادن سریع به ایمیل‌ها یا مسیج‌های خود نباشید.

می‌توانید این کار را فردا انجام دهید.

راستی. شما چه موارد دیگری را می‌توانید به این ۴۰ مورد اضافه کنید؟

برای تهیه ی این مطلب از منبع زیر استفاده شده:

http://tinybuddha.com

و تمام وب سایت‌های خوبی که به مطلبی مرتبط با موضوع، از آنها، با ارائه ی لینک مربوطه اشاره شده است.

بعد از خواندن این مطلب هم بد نیست کلا کمی‌به خودتان استراحت بدهید و به این آهنگ زیبای کیتارو، به نام Flying Celestial Nymphs و اگر فرصت داشتید به آهنگ‌های دیگر هم در آهنگ‌های شگفت انگیز گوش بدهید.
FavoriteLoadingاین نوشته را به نوشته های مورد علاقه ی من اضافه کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *