توسعه مهارتهای فردی

با متمم، اینبار پس از ۷۰۰ روز همراهی

به احتمال زیاد، خیلی از شما همراهان خوب «یک روز جدید»، قبلاً مطالبی که تحت عنوان من ۵۰۸ روز است که همراه متمم هستم و بعد از ۵۰۸ روز همراهی با متمم در همین سایت منتشر شده بود را خوانده اید. اگر هم نخوانده اید، شاید علاقمند باشید الان قبل از خواندن این پست، نگاهی به آنها بیندازید تا بیشتر متوجه بشوید که از چه میخواهم حرف بزنم…

 حالا که همراهی من و متمم، از مرز ۷۰۰ روز گذشت؛ اجازه بدهید تا برایتان بگویم که در این مدت ۱۰۰ روز، پس از اینکه مطلب دوم را در اینخصوص نوشتم، چه رویدادهای شگفت انگیز دیگری در متمم رخ داد.

.

متمم، وقتی تصمیم به تولید محتوای پویا گرفت، کار دوست داشتنی ای را انجام داد و بخش جدیدی را راه اندازی کرد، با عنوان: پیام اختصاصی من

و اعلام نمود که “شما از این به بعد، هر روز می‌توانید “پیام اختصاصی خودتان” را در متمم بخوانید.”  متمم در این پیام اختصاصی – هر روز با حرفهای روزمره؛ آخرین اخبار، بحث‌ها و درسها؛ ایده متمم (مختص حامیان متمم)؛ و معرفی دوستان متممی‌با متممی‌ها حرف می‌زند و روز به روز، جنس حرفها و نوشته‌ها و هدیه‌های ارزشمند خود را که قطعا از نوع محتواست، به سلیقه‌ها و علاقمندیهای همراهان متممی‌خود نزدیک و نزدیکتر می‌کند.

.

متمم چندی بعد،  از مرحله جدید تغییرات در خود خبر داد. محمدرضا شعبانعلی (مدیر گروه متمم) در این باره گفت: “سه نگاه کلی به کارکرد متمم در میان دوستان متممی‌وجود دارد…ما در این میانه، در تلاش هستیم که هر یک از سه گروه،‌ به شیوه خودشان راضی باشند. محوریت هر سه گروه را علاقه به اندیشیدن و فکر کردن و یاددادن و یادگرفتن می‌دانیم. چرا که اگر این محوریت نباشد، فضاهای بسیار جذاب‌تر و دل انگیز‌تری برای گذران وقت در دنیای مجازی هست. اما می‌فهمیم که انتظارات این سه گروه و محدودیت‌ها و شرایطشان متفاوت است و ما هم باید به این تفاوت احترام بگذاریم و در تصمیم‌ها لحاظ کنیم.”

.

متمم، اتاق‌های گفتگویی را نیز در رابطه با درس‌ها، یا بحث‌های آزاد یا صحبت در مورد ایده ی متمم، در اختیار متممی‌ها گذاشت تا در آنجا بر اساس موضوع آن اتاق، آزادانه به به بحث و تبادل نظر و گفتگو با یکدیگر بپردازند. اتاق‌هایی چون: اتاق گفتگو: رابطه سطح انتظارات، موفقیت و رضایت ، اتاق گفتگو: تمرین‌های ترسیم نمودارهای دینامیک سیستم ،اتاق گفتگو: درباره مهاجرت کردن و ترک جایی که هستیم.

.

متمم تصمیم جدید دیگری هم گرفت: اینکه هر چند وقت یکبار گاهنامه حاشیه یادگیری را برای تمام دوستانی که در طول کل زندگی خود در کنار متمم، حداقل یک بار، یک جا کامنت گذاشته‌اند ارسال کند.

.

۱۹ شهریور سال ۹۴، هم متمم، یک رویداد دوست داشتنی و فراموش نشدنی با سخنرانی زیبای محمدرضا شعبانعلی را برای تمام متممی‌ها رقم زد: سمینار رفتار شناسی در محیط کار

و به سنت سمینارهای سالیانه قبل، هر هفته یک خبرنامه کوتاه در مورد سمینار منتشر می‌کرد تا شرکت کنندگان در سمینار که اینبار همه از دوستان متممی‌بودند، آمادگی ذهنی لازم برای حضور در سمینار را داشته باشند. و سرانجام سمینار رفتارشناسی، با حضور هفتصد نفر از دوستان متممی‌برگزار شد و در آن تعدادی از متممی‌های فعال  و آنها که سهمی‌در آموزش دیگر متممی‌ها داشتند نیز به سایرین معرفی شدند. آن روز برای همه ی متممی‌ها روزی فراموش نشدنی و خاطره انگیز بود که شیرینی اش تا مدتها بر کام و جان و روحشان باقی خواهد ماند.

.
 متمم، هر چهارشنبه خبرنامه ی ایده متمم را ارسال می‌کرد، اما روزی خبر داد که ایده متمم به شکل جدیدی ارائه خواهد شد.
ایده‌ متمم
www.motamem.org@

و به جای اینکه ایده‌ متمم هر چهارشنبه برای متممی‌ها ایمیل شود، به بخشی از پیام اختصاصی (البته فقط برای کاربران ویژه) تبدیل شد که به صورت منظم در طول هفته به روزرسانی خواهد گردید. و ویژگیهای این طرح جدید را اینگونه اعلام کرد: ” * در صورتی که شما به بعضی از حوزه‌ها علاقمندی بیشتر داشته باشید، خبرهای بیشتری در آن حوزه دریافت خواهید کرد. چون تا کنون، ما مجبور بودیم سلیقه‌ی همه‌ی دوستان را مد نظر قرار دهیم و به نوعی، به دنبال مخرج مشترک علایق آنها باشیم. * تنوع موضوعی اخبار به مراتب بیشتر خواهد شد. * در صورتی که درسی در متمم، به آن موضوع مرتبط باشد، لینک‌های آن درس برای شما نمایش داده خواهد شد. * سرخط برخی از خبرهای روز رسانه‌های دنیا که متمم احساس کند با سلیقه‌ی شما مرتبط است، برایتان نمایش داده خواهد شد.”

.

متمم درس شگفت انگیز دیگری به نام استعدادیابی را نیز راه اندازی کرد و در مورد آن  گفت: “یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در زندگی تشخیص استعداد‌ها و بررسی توانمندی‌هاست. مبحث استعدادیابی، نیاز به توضیحات دشوار و پیچیده ندارد. بحث ساده است. شاید آموزه‌های این درس، کمک کند تعداد تصمیم‌های اشتباه در حوزه انتخاب شغل و رشته تحصیلی، کمی‌کمتر شود!”

و در پروژه پایانی درس استعدادیابی مقدماتی، از متممی‌ها خواست که با استفاده از ادبیات جانسون اوکانر و چیزی که در درس‌های قبل آموخته‌اند، خودشان را در چند سطر تحلیل کنند. او گفت: “… همچنانکه همیشه در متمم گفته‌ایم و در آینده هم،‌ بارها و بارها تکرار خواهیم کرد، یادگیری هرگز با مطالعه حاصل نمی‌شود که اگر چنین بود، نظام آموزشی کشور ما، با این حجم از خواندنی‌ها و حفظ‌ کردنی‌ها که به میلیون‌ها تن از جوانان کشور تحمیل کرده است، تا کنون میلیون‌ها دانشمند و محقق و کارآفرین و “جهان آفرین” تحویل دنیا داده بود. بخشی از فرایند یادگیری، با فکر کردن، پاسخ دادن به سوالات و دغدغه‌ها، جستجوی سوالات جدید، تحلیل خود، تحلیل محیط، ایجاد ارتباط بین دانسته‌های قبلی و آموخته‌های جدید، و به کارگیری آنها در زندگی روزمره، شکل می‌گیرد.”

و درس استعدادیابی دو، برای کسانی که حداقل هفت نفر از ارزیاب‌های متمم، پروژه ی آنها را تایید کرده‌ بودند، قابل دسترسی شد. متمم در مورد درس استعدادیابی دو گفت: “… احتمالاً‌ می‌توانید حدس بزنید که به تدریج، این درس به عنوان یکی از ورودی‌های اصلی به برنامه‌ توسعه مهارتهای فردی متمم، در مرکز توجه متمم قرار خواهد داشت و ما معتقدیم که یکی از نقاط مناسب برای ورود به فضای آموزشی متمم، این درس خواهد بود.”

.

راستی … شما هم قصد دارید به دنیای شگفت انگیز متمم قدم بگذارید؟

پی نوشت:

از آنجا که متمم، به طور مدام و سریع، در حال رشد و همچنین افزودن امکانات و محتوای جدید و اصلاح و ویرایش امکانات و محتواهای قدیم تر خود است، امکان ادامه ی این سلسه نوشته‌ها دیگر برای من مقدور نیست و آن را در همین جا به پایان می‌رسانم.

ضمن اینکه شما می‌توانید، با عضویت در متمم و برخورداری از آموزشهای ناب و مفید آن، خود از نزدیک، شاهد تمامی‌رویدادهای دوست داشتنی آن باشید.

1 دیدگاه در “با متمم، اینبار پس از ۷۰۰ روز همراهی

  1. خیلی حسرت خوردم که نتونستم آخرین همایش محمدرضا رو شرکت کنم.
    خوش بحالت که توی اون همایش بودی. تهران در کنار تمام ضعفاش این خوبی رو داره که هر اتفاق و رویداد و سمیناری برگزار میشه دم دستتونه و راحت میتونین شرکت کنین. تا کی شما پایتختیا میخواین به ما شهرستانیا اینطوری ظلم کنین؟! 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *