بهانه‌ای برای نوشتن

کیتارو، در ایران!

کیتارو، در ایران!

احتمالا خیلی از شما دوستان خوبم، آهنگ جاده ابریشم رو شنیده اید. این آهنگ یکی از معروف ترین و زیباترین آهنگ‌های این آهنگساز بزرگ است.

اما به نظر من تمام آهنگ‌های کیتارو، یکی از یکی زیباتر هستند و وقتی به اونها گوش میدی، احساس می‌کنی با طبیعت یگانه شدی و طبیعت، نوای آهنگین خودش رو در کمال هماهنگی و آرامش و صلح و زیبایی، داره به گوش تو می‌رسونه …

کیتارو

“کیتارو در سال ۱۹۵۳ با نام واقعى «ماسانورى تاکاهاشى» در ژاپن به دنیا آمد. پدر و مادر او هر دو کشاورز بودند. او از کودکی متوجه می‌شود که با دهقانان اطراف خود متفاوت است و همیشه در سرش صدای موسیقی می‌شنود. پس یک گیتار می‌خرد و بدون معلم و با روش سعی و خطا، گیتار نوازی می‌آموزد. به گفته خودش او که هرگز معلم نداشته، آموخته ‌است که تنها به گوش‌ها و احساسات خود اعتماد کند.

باورش دشوار است، ولی یکی از بزرگ ترین آهنگسازان جهان سواد موسیقی به مفهوم کلاسیکش را ندارد. او می‌گوید: “من هرگز تحصیل نکرده‌ام. من نمی‌توانم نتهای موسیقی را بخوانم یا بنویسم. اما انگشتانم حرکت می‌کنند و من متعجب می‌شوم که این موسیقی از کجاست، من آهنگ‌هایم را می‌نویسم ولی در واقع آنها متعلق به من نیستند.” همین آوای درونی او را بر آن می‌دارد تا پس از پایان دبیرستان، قید شغلی را که پدر و مادر برایش در شرکتی محلی دست و پا کرده بودند، بزند و راهی سفر به شهرهای بزرگ ژاپن شود تا شاید بتواند در آن جا موسیقی را به حرفه خود تبدیل کند. کیتاروی جوان در ابتدا مجبور می‌شود در رستوران‌های توکیو و یوکوهاما گارسونی کند، اما کم کم به دلیل تجربه اش در نواختن چند ساز مختلف توانست در کلوب‌های شبانه به عنوان نوازنده استخدام شود.
کیتارو در مورد تغییر مسیر به سمت فراگیرى سینتى سایزر مى گوید:«من با سینتى سایزر مى توانم یک اقیانوس خلق کنم، یک کناره زمستانى، یک ساحل تابستانى و یک منظره کامل را بیافرینم.» او پس از بازگشت به ژاپن در سال ۱۹۷۷ کار تکنوازى خود را آغاز کرد.

در سال ۱۹۸۷ بود که وى آلبوم‌هاى قدیمى خود را هم باز تکثیر و توزیع کرد اما این بار در سطحى جهانى، و تور خود به آمریکا را شروع کرد و توانست با اجراى اولین تور زنده خود تنها در آمریکاى شمالى دو میلیون آلبوم به فروش برساند. وی در سال بعد توانست با خلق موسیقى فیلم «بهشت و زمین» شهرتى دوباره کسب کند و برنده جایزه بالاترین امتیاز در سال ۱۹۹۴ شود.
اما اوج موفقیت او در عرصه موسیقى، دریافت جایزه سال ۲۰۰۱ براى آلبوم «در فکر تو» بود. کیتارو یک ستاره است اما بسیار فروتن. او مى گوید:
«طبیعت به من الهام مى کند. من تنها یک پیغام بر هستم. براى من برخى آهنگ‌ها مانند ابرها هستند و برخى مانند آب.»
در نیمه‌هاى دهه نود او با زنى با نام «کیکو ماتسوبارا » که هم اکنون در اغلب آلبوم‌هایش در کنار او مى نوازد، ازدواج کرد.
از کیتارو تاکنون ۳۰ آلبوم منتشر شده است که در این میان آلبوم‌های شب طلسم شده، Gaia Onbashira و باستانی نامزد دریافت گرمی‌بوده اند و از آلبوم Thinking of you به عنوان یکی از زیباترین آلبوم‌ها در تمام زمان‌ها یاد شده است! همچنین از وی به عنوان یکی از پیشگامان سبک New Age یاد می‌شود.”

و اکنون … کیتارو، برای اولین بار می‌خواد نوای موسیقی زیبای خودش رو در ایران بنوازه …

اگر به این اهنگساز و آهنگ‌هاش علاقمندید و دوست دارید در این مورد، اطلاعات بیشتری بدست بیارید، همین الان! به تهران تیکت سری بزنید…

درضمن … دو تا از زیباترین آهنگهای “کیتارو” رو هم در قسمت “آهنگی برای امروز” ( در ستون سمت راست صفحه) و برگه “آهنگ‌های شگفت انگیز” می‌توانید بشنوید.

1 دیدگاه در “کیتارو، در ایران!

  1. سلام شهرزاد عزیز
    ممنون از این مطلب زیبا دربارۀ استاد کیتارو که به جرات موسیقیِ زیباش آدم رو به عمق طبیعت میبره . در ضمن از آهنگ‌های شگفت انگیزتون هم بی نهایت سپاس
    ارادتمند – هومن کلبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *