نوشته های من, چه می توان کرد؟

یوگای خنده و تمریناتی برای آن

یوگای خنده

متوجه شدم که خیلی‌ها به دنبال این مطلب می گردند و دلشان می خواهد بدانند که یوگای خنده اصلا چیست و چطور انجام میشود.

برای همین، توی سایتهای مختلف ایرانی و خارجی، به دنبال اطلاعات بیشتری پیرامون این موضوع گشتم.

و مطلبی که اینجا در یک روز جدید می بینید، چکیده ای است از بهترین و کاربردی ترین مطالبی که پیدا کردم.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد و اگر علاقمند بودید، تمرین‌هایش را هم انجام بدهید تا از فوائد بسیار یوگای خنده بهره مند شوید.

تاریخچه ی یوگای خنده

در سال ۱۹۹۵، دکتر “مادان کاتاریا” – پزشکی اهل شهر بمبئی هند – تصمیم گرفت مقاله ای به نام “خنده – بهترین دارو” را برای مجله سلامتی ” پزشک خانواده ی من “بنویسد.

نتیجه تحقیقاتی که برای این مقاله انجام داده بود تا حد زیادی او رو شگفت زده کرد.

طی دهه‌های گذشته تا کنون در تحقیقات علمی، تاثیر مثبت خنده به عنوان مکملی برای پیشگیری و دارو درمانی مورد اثبات قرار گرفته است.

یوگای خنده

دکتر کاتاریا به طور خاص تحت تاثیر یافته‌های یک روزنامه نگار آمریکایی به نام “نورمن کازینز” قرار گرفته بود که در سال ۱۹۶۴، با وجود یک بیماری خطرناک در او تشخیص داده شده بود و حداکثر ۶ ماه به زنده بودن او امید بود، توانست با انجام خنده بعنوان شکل اصلی درمان خودش رو به طور کامل شفا دهد.

او در سال ۱۹۹۱ یعنی ۲۷ سال پس از تشخیص بیماریش جان سپرد!

دکتر کاتاریا صبح روز سیزدهم مارچ ۱۹۹۵ با چیزی که فکر میکرد یک ایده ی بزرگ است از خواب برخاست:

 او باید یک کلوب خنده راه می‌انداخت! 

ساعت ۷ بعدازظهر همان روز، او به پارک نزدیک خانه اش رفت و به نحوی ۴ نفر را در آنجا ترغیب کرد تا به همراه او بخندند.

این گروه کوچک به سرعت در عرض چند روز تبدیل به یک گروه ۵۰ نفره شد. کار آنها به این صورت بود که به نوبت جوک و حکایات خنده دار برای همدیگر تعریف میکردند.

در عرض چند روز جوکهای آنها ته کشید و شرکت کنندگان شروع کردند به شکایت کردن.

آنها در واقع دیگر تمایلی به شنیدن جوک‌های تکراری و حکایات کهنه و مبتذل نداشتند.

دکتر کاتاریا به جای اینکه به بی نتیجه ماندن این آزمایش فکر کند، به ایده ی جدیدی دست پیدا کرد.

او مشاهده کرد که وقتی در بین جمعی، جوک یا حکایتی تعریف می‌شد، حتی اگر خیلی هم خنده دار نبود؛

اما به محض اینکه کسی شروع به خندیدن میکرد، خنده ی آن یک نفر کافی بود تا بقیه ی جمع را هم به خنده بیندازد.

او متوجه شد که خنده مُسری است.

او با ایده ی خنده بی دلیل، آزمایش کرد و خیلی خوب هم جواب داد.

 همسر او ” مادوری کاتاریا” یک مربی‌هاتا یوگا بود که در ایجاد نوعی از یوگا در اتصال با خنده به او کمک کرد.

آنها به کمک هم، رشته تمرین‌های خنده ساده ای را با تمرین تنفس آرام یوگا (پرانایاما) برای حداکثر تاثیر مثبت طراحی کردند.

یوگای خنده

http://www.laughteryoga.org/english/home

یک روزنامه نگار، ماجرای این گردهمایی غیرمعمول بزرگسالان را که در محل‌های عمومی، همچون کودکان رفتار میکردند شنید و مقاله ای در موردش در یک روزنامه محلی نوشت.

مردم با الهام از این موضوع ، شروع کردند به رفتن پیش دکتر کاتاریا که از او برای اینکه چگونه باشگاههای خنده ی خودشان را راه بیندازند، مشاوره بگیرند.

از شروع این موضوع در سال ۱۹۹۵، این ایده ی منحصربفرد بصورت یک جنبش جهانی اجتماعی، منجر به شکل گیری هزاران کلوب خنده آزاد و عمومی‌در ۵ قاره دنیا شد و کلوبهای خنده در رسانه‌های بزرگ در سراسر جهان از تلویزیون و رادیو گرفته تا رسانه‌های خبری برجسته و خبرساز شدند.

یوگای خنده آمریکا تا حد زیادی مدیون کار بزرگ روانشناسی به نام “استیو ویلسون” است که دکتر کاتایا و همسرش را در سال ۱۹۹۹ برای یک ماه و نیم به آمریکا دعوت کرد و اولین کسی بود که آن دو نفر را در معرض رسانه‌های آمریکا قرار داد.

سال ۲۰۰۴ یک آمریکایی دیگر فرانسوی تبار به نام “سباستین جنری” به شدت به این موضوع علاقمند شد و به هند رفت تا آموزشهای در اینخصوص رو از دکتر کاتایا فرا بگیرد.

پس از آن، سباستین عهده دار عنوان مدیر عملیات جهانی برای یوگای خنده بین المللی برای ۲ سال شد و آموزش مربی‌های خبره برای یوگای خنده را برای دکتر کاتاریا در آمریکا تسهیل کرد و باعث ترویج یوگای خنده از طریق رسانه ملی شد.

او اولین کنفرانس آمریکایی یوگای خنده را در سال ۲۰۰۶ برگزار کرد که منجر به پوشش ملی تلویزیونهایی چون CNN، آسوشیتدپرس و کمی‌بعد در ABC، شوی اپرا وینفری و بسیاری دیگر از رسانه‌ها شد.

ایده ی اصلی این است :

بدون هیچ دلیلی، بخند.

یوگای خنده، تمرکز قدرتمندی در ابراز بازیگوشی کودکانه دارد.

سلامتی خنده یک تمرین تندرستی کامل است که ترکیبی است از یوگای خنده، قدرت تنفس، حرکت، صدا، بازیهای جمعی،

این تمرین، یک روش کم هزینه است که مبتنی بر علم و روانشناسی شاختی است.

یوگای خنده پر است از چیزهای سرگرم کننده و پر از خنده، در حالی که در واقع هیچ چیز خنده داری در مورد آن وجود ندارد.

یوگای خنده بعنوان یک طب مکمل جایگزین و در خیلی پیشرفته ترش بعنوان یک وسیله کمکی برای توسعه شخصی عمل می‌کند.

یوگای خنده ابزار قدرتمندی است که امروزه توسط بسیاری از حرفه ای‌ها در سراسر جهان به کار میرود.

آنها از این طریق به شاگردانشان برای خندیدن کمک میکنند تا آنها بتوانند در طول زندگیشان تا زمانی که قرار است از دنیا بروند، از زندگیشان لذت و بهره کافی ببرند و به طور کامل زندگی کنند.

آموزش تصویری چند راه ساده برای انجام یوگای خنده :

 

 ۱- ابتدا بکوشیم در مورد منظور و هدف اصلی از انجام یوگای خنده اطلاعات کافی بدست بیاوریم.

یوگای خنده، ترکیبی است از تنفس ملایم یوگا (پرانایاما)،

و کشش و شبیه سازی خنده‌های بی دلیل و بی قید و شرط.

وقتی که خنده در یک محیط عمومی‌انجام می‌شود به زودی به شکل واقعی درمی‌آید.

 برخی از مزایای خنده و یوگای خنده عبارتند از:

 فواید سلامتی 

فواید سلامتی خنده بسیار گسترده است.

پس از خنده، اثرات مثبت خنده با بهره گیری از سیستم قلبی عروقی و با کاهش فشار خون، تا ۴۵ دقیقه در بدن باقی می‌ماند.

تحقیقات نشان داده کسانی که از بیماری قلب رنج می‌برند، در بسیاری از مواقع، ۴۰% کمتر از کسانی که بیماری قلبی ندارند می‌خندند.

خنده حتی می‌تواند سرعت بهبودی و شفا را در بیمار بالا ببرد.

رهایی از استرس و فشارهای روحی

خنده برای کاهش اضطراب و استرس و کمک به تقویت نگرش و حس مثبت و داشتن احساس شادی وسیله بسیار خوب و موثری است.

با فقط چند دقیقه خندیدن، استرس به میان زیادی کاهش پیدا میکند.

خنده بعنوان یک ورزش هوازی عمل میکند

تمرین‌های یوگای خنده برای قلب، دیافراگم، عضلات شکم، عضلات بین دنده ای و عضلات تنفسی و عضلات صورت، بسیار خوب و مفید است.

در حین این تمرین، اندروفین در بدن آزاد میشود و احساس خوبی را به انسان منتقل می‌کند.

خنده و یوگای خنده، بازیگوشی را در زندگی بازیابی میکند

آیا میدانستید که کودکان بیشتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ بار در روز میخندن و این مقدار در بزرگسالی به ۱۰ تا ۱۵ بار در یک روز کاهش پیدا میکند؟

و آیا میدانستید که خنده میتواند به کاهش چین و چروک در صورت و احساس جوانتر بودن به انسان کمک کند؟

 خنده انسان را جذاب تر می‌کند

خنده میتواند ما را در نظر دیگران جذاب تر کند،

و ارتباطات و روابط ما را بهبود بخشد.

۲- بپذیریم که برای خندیدن به دلیلی نیاز نداریم.

فقط شروع کنیم به خنده وتمرین‌های یوگای خنده را انجام بدهیم.

مراحل زیر، تمرینات یوگای خنده را توضیح می‌دهد:

هر مربی یا هر گروهی ممکن است روش مربوط به خودش را ارائه بدهد، اما استاندارد و پایه و اساس کار یکی هست و دانستن آنها به ما کمک میکند که اینکار را حتی خودمان به تنهایی در خانه انجام بدهیم.

۳- کف دستهایمان را در حالیکه روی هم قرار دارند در مقابل چاکرای قلب قرار دهیم.

یوگای خنده

بر روی شکم تمرکز کنیم و بخندیم :

هو هو

یوگای خنده

بر روی قفسه سینه تمرکز کنیم و بخندیم:

ها‌ها

یوگای خنده

تمرکز را از روی شکم و قفسه سینه، مدام تغییر داده و فریاد بزنیم :

هو هو،‌ها‌ها، هو هو،‌هاها

یوگای خنده

 ۴-  دستهایمان را در طرفین سر قرار دهیم.

حس کنیم داریم از درون سرمان می‌خندیم:

هه هه هه

یوگای خنده

حالا دستها را روی قفسه سینه قرار داده و فریاد بزنیم:

ها‌ها‌ها

 یوگای خنده

حالا دستها را روی شکم گذاشته و با صدای بلند بگوییم:

هو هو هو

 یوگای خنده

روی پاها تمرکز کرده، پاهایمان را روی زمین بکوبیم و بگوییم :

هوو هوو هوو

 یوگای خنده

 ۵- یک موج خنده راه بیندازیم.

بدنمان را به سمت زمین خم کنیم.

دستها و کف دستها را، رو به پایین نگه داریم.

سعی کنیم بر روی زمین متمرکز شویم. 

حالا دستها  و کف دستها را رو به بالا به طرف آسمان بالا ببریم.

و با صدای بلند و کشیده – مثل یک آژیر – بگوییم:

هاا‌هاا‌هاا‌هاا …

این موج خنده را چندین بار انجام بدهیم. 

با این کار، حس میکنیم زمین و آسمان به هم متصل می‌شوند.

یوگای خنده

۶- به خنده خوشامد بگوییم.

اگر در گروه هستیم، تا زمانی که افراد در آنجا شاد هستند، تماس چشمی‌و خنده مان را با آنها حفظ کنیم.

اگر در خانه اییم، به خودمان در آینه نگاه کنیم و خودمان را حسابی تحویل بگیریم!

وقتی که به آینه نگاه میکنیم همیشه یک چیزی هست که یادمان بیاد و بخاطرش بخندیم.

 یوگای خنده

۷- دستهایمان را به سمت آسمان بالا ببریم.

بر روی قفسه سینه تمرکز کنیم و برای یک دقیقه بخندیم:

ها‌ها‌ها

 یوگای خنده

۸- به یک جمله ی الهام بخش فکر کنیم.

مثلا : ” کاش همه موجودات شاد باشن”.

بگذاریم در تصورمان دنیایی آکنده از خنده وجود داشته باشد.

خودمان و همه ی آدمهای دنیا را در حال خندیدن تصور کنیم.


یوگای خنده 

 ۹- آواز ” اوووووم” را حداقل به مدت یک دقیقه با ملودی وجود خودمان بخوانیم.

بگذاریم طنین این آواز درونی، در بدن ما به جریان در بیاید.

تا وقتی که آرام و ریلکس هستیم این آواز را بخوانیم .

یوگای خنده

حالا با حسی پر از آرامش و خوشبینی به آغوش زندگی بازگردیم و به زندگی روزانه ی خود بپردازیم.

منابع:

www.laughteryoga.org

http://www.wikihow.com(Edited by Nils Horn, Krystle, Flickety, Eric and 15 others)

FavoriteLoadingاین نوشته را به نوشته های مورد علاقه ی من اضافه کن
**اگر دوست داشتید، می توانید این نوشته را با دوستانتان به اشتراک بگذارید**
Share

8 دیدگاه در “یوگای خنده و تمریناتی برای آن

    1. دوست عزیز.
      خیلی خوشحالم که به اینجا سر زدین.
      با کامنت قشنگتون هم خوشحالم کردین و ممنونم از لطف تون.
      امیدوارم همیشه از زیبایی‌های زندگی سرشار باشید.

    1. محدثه عزیز.
      خوشحالم که به «یک روز جدید» سر میزنی و اینجا رو دوست داری و برات قابل استفاده است.
      من هم از شما خیلی ممنونم که حست رو برام نوشتی. 🙂
      امیدوارم همیشه به اینجا سر بزنی.

    1. یلدای عزیز
      خوشحالم که این مطلب، مورد توجه و مورد استفاده ات قرار گرفته.
      در مورد ایمیلِ مطالب جدید، قبلاً خبرنامه ای برای یک روز جدید داشتم که هفته ای یکبار مطالب جدید رو برای دوستانی که مشترک شده بودن ارسال می‌کردم، اما بعد به دلایلی، دیگه ازش استفاده نکردم و فعلاً هم برنامه ای براش ندارم.
      امیدوارم بتونی هر بار همینجا بهم سر بزنی و مطالب جدید رو هم در همینجا ببینی. 🙂

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *