نوشته های من

تمرینی از دنیل پینک، برای بهتر دیدن

حواس پنجگانه ی معروف – که پُل ارتباطی ما با جهان اطراف و حتی دنیای درون مان هستند – را همگی می شناسیم:

بویایی – بینایی – شنوایی – چشایی – لامسه

هریک از ما ممکن است در یکی از این حواس، قوی تر و در دیگری ضعیف تر باشیم.

همانطور که متمم هم یکبار ما را با پُستِ:

عادتها و تجربه‌ها: برای تقویت حواس پنج گانه خود چه کرده‌اید؟

به فکر کردن در این مورد واداشت؛

ما می توانیم در جهت قوی تر کردن حس یا حس هایی که در آنها ضعف داریم و دوست داریم یا نیاز داریم که در آنها توانمندتر شویم؛ کارهایی انجام دهیم.

اگر به تمرین های آن درس نگاه کنید، متوجه میشوید که هر یک ازدوستان متممی مان هم از وضعیت هر یک از حواس پنجگانه ی خود و اینکه چه کارهایی می توانند برای بهبود حس های ضعیف تر خود انجام دهند، حرف زده اند.

از اینکه بگذریم،

از آنجایی که من در مورد خودم، حس میکنم و فکر کنم بارها هم بهم اثبات شده است که تقریباً در حس بینایی، نسبت به سایر حس ها ضعیف تر هستم و گاه، واضح ترین شیء ای که در مقابل چشمانم وجود دارد را نمی بینم! فکر میکنم بهتر است با انجام تمرین هایی، این حس را در خودم تقویت کنم.

خوشبختانه در راستای بحث گوسفندنگری به خواندنِ کتاب، با تمرین جالب و آسانی در این رابطه از دنیل پینک در کتاب ذهن کامل نو، آشنا شدم که قصد دارم این تمرین را به طور مرتب، در هر فضایی که به آن نگاه می کنم، انجام دهم.

دنیل پینک، آن تمرین را (که به گفته ی او برای تقویت استعداد ذاتیِ «همنوایی» موثر است) اینگونه مطرح می کند:

فضای منفی قسمتی از تصویر است که اغلب، آن را نادیده می گیریم.

بنابر این چشم هایتان را آموزش دهید که آن را ببیند.

وقتی قدم می زنید یا فروشگاهی را نظاره میکنید یا مجله ای را ورق میزنید، به آن چه برجسته است خیره شوید و چیزی را که در بین، فراتر، و پیرامونِ آن است بررسی کنید.

آگاه بودن از فضای منفی، چگونگی نگاه شما به پیرامونتان را تغییر می دهد و فضای مثبت را در مرکز توجه شما قرار می دهد؛

در عین حال، روشی برای حیرت کردن است.

به عنوان مثال، بر روی بسته ای مربوط به شرکت «هرشی کیسس»، در میان همه چیز، فضای منفی نامتظر و شگفتی یافتم.

آن را می بینید؟

راستش را بخواهید، من هر چه به این لوگو در کتاب نگاه کردم، آن فضای منفی نامنتظر و شگفت در میان همه چیز را نیافتم!

البته یک حدس ای میزنم، اما نمیدانم چقدر درست باشد.

من لوگویی از برند Hershey’s Kisses را در اینجا می گذارم که البته دقیقاً مشابه ی تصویری نیست که دنیل پینک از این برند در کتابش گذاشته بود.

ببینید شما می توانید از این تصویر، یا اگر کتاب ذهن کامل نو را دارید، از توی خودِ کتاب (صفحه: ۲۰۱) فضای منفی نامنتظر و شگفتی را در میان آن بیابید؟

اما باید بگویم، جای خوشحالی است که البته در لوگوی فدرال اکسپرس:

که دنیل پینک، پیش تر در این کتاب به آن اشاره کرده بود، موفق شدم فضای منفی جالب و خلاقانه ای را در فضای منفیِ میانِ همه چیز، بیابم. 🙂

بگذارید به شما نگویم که آن فضای جالب ای که متوجه ی آن شدم چه بود.

ببینید شما هم متوجه می شوید؟

خوشحال می شوم اگر آن را پیدا کردید (و همچنین فضای منفی لوگوی Hershey’s Kisses را)، اینجا برای من و دوستانتان هم بنویسید.

 

 

FavoriteLoadingاین نوشته را به نوشته های مورد علاقه ی من اضافه کن

10 دیدگاه در “تمرینی از دنیل پینک، برای بهتر دیدن

    1. دوست عزیز.
      خیلی از این بابت خوشحالم و امیدوارم این کتاب دوست داشتنی رو تهیه و مطالعه کنید.
      و لطفاً منتظر مطالب بیشتری باز در خصوص این کتاب در یک روز جدید هم باشید که میکوشم به زودی منتشر کنم. 🙂

    1. ساقی عزیز.
      ممنونم از توجهت و خوشحالم که این پست رو دوست داشتی و برات مفید بود.
      باز هم ازش بیشتر مینویسم و امیدوارم اون پست ها رو هم بخونی و برات مفید باشن. 🙂

    1. رایتینا (چه اسم قشنگی گذاشتین برای وب سایت تون 🙂 و سایت بسیار خوبی دارین)
      دوست عزیز متممی.
      خیلی ممنونم از توجه تون به این وبلاگ.
      باز هم از این کتاب مینویسم.
      شما هم همیشه شاد و موفق باشید.

  1. تمرین بسیار جالبیه شهرزاد جان.
    راستش وقتی این کتاب رو خوندم، یه مقدار روی لوگو زوم کردم ولی چیزی متوجه نشدم ولی الان با دقت بیشتری جهت کشف اون فضای منفی به لوگوی Kisses نگاه کردم.

    لوگوی اول: دو حرف آخر یعنی e و s به شکلی در کنار هم قرار گرفتن که انکار دارن همدیگه رو بوس می‌کنن. حرف‌های s هم به نظرم به صورت یه کله‌ایه که داره می‌خنده یا لبخند می‌زنه.

    لوگوی دوم: اون فلش سفیده که جهتش به سمت راسته.

    امیدوارم درست دیده باشم و حدس زده باشم 😉

    1. عالی بود طاهره جان. آفرین. 🙂
      راستش توی لوگوی Hershey’s kisses من هم این تصویر بوسه مانند، رو یه مقدار حس کردم اما هی زود از چشمم می پرید و زود توی نگاهم محو میشد. بعد گفتم شاید جزو توهمات ذهنِ من باشه. 🙂
      درضمن، به نظرم بهتر بود طراح این لوگو، کلا اون یه خورده فضای بین اون دو حرف e و s رو هم حذف می‌کرد. ؛)
      مرسی که برام نوشتی. 🙂

    1. در مورد فدرال اکسپرس، من هم فلش رو دیدم و جالبه که سرعت ارسال بسته های پستی( کاری که فدرال اکسپرس انجام میده) رو برای بیننده تداعی میکنه.
      مرسی که نوشتی 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *