داستان های واقعی الهام بخش٬, مطالب الهام بخش

داستان‌های واقعی الهام بخش (آکیو موریتا)

ممکن است شما تا به حال، نام «آکیو موریتا» (Akio Morita) را نشنیده باشید، اما بدون شک، نام «شرکت سونی» را شنیده اید.

اولین محصول این شرکت، پلوپز سونی بود که بیش از آنکه برنج را خوب بپزد، آن را می‌سوزاند! و تنها کمتر از ۱۰۰ دانه از این پلوپز به فروش رسید.

اما این اولین شکست، نه تنها او و سایر شرکایش را متوقف نکرد، بلکه آنها را با قدرت بیشتری برای ایجاد یک شرکت چند میلیارد دلاری به جلو راند.

آکیو موریتا

برای موفقیت، بایستی متفاوت بود.

جوری که تا به حال هیچکس آنگونه نبوده است!

آکیو موریتا

این بار می‌خواهیم با «آکیو موریتا»، فعال کسب و کار ژاپنی و بنیانگذار «شرکت سونی» آشنا شویم و ببینیم او چگونه می‌تواند با داستان خود به ما الهام ببخشد.

آکیو ماریتاآکیو موریتا، مبتکر دستگاه‌های الکترونیکی با کیفیت بالا، با میلیاردها درآمد حاصل از فروش آنها در سراسر جهان بود.

موریتا، با قدرتی که در توانایی‌های تجاری خود داشت، دو فرهنگ غربی و شرقی را به خوبی درک کرد و توانست با ترکیب بهترینهای این دو، نام سونی را جهانی کند.

آکیو، در سال ۱۹۶۶ در کتاب خود به نام Gakureki Muyō Ron  به معنی “بیخیال سوابق تحصیلی خود شوید!”، تاکید می‌کند که مدارس و مراکز آموزشی نمی‌توانند در ایجاد موفقیت و به دست آوردن مهارت‌های کسب و کار هیچ نقشی داشته باشند.

پس در اینصورت، چه مهارتهایی برای کسب موفقیت مهم هستند؟

بیایید ببینیم آکیو موریتا برای غلبه بر موانع در دنیای کسب و کار چه توصیه‌هایی دارد:

چرا آکیو موریتا معتقد بود سونی شرکت موفقی است؟

سونی قانونی را که من برای استخدام یک شخص در شرکت خود، به کار می‌گیرم بر این اساس است که سوابق تحصیلی و آموزشی آن شخص، چیزی مربوط به گذشته ی اوست و دیگر برای ارزیابی کار فعلی و تصمیم گیری برای ارتقاء شغلی او، قابل استناد و قابل استفاده نیست.

راه حلی که من برای شکوفا کردن خلاقیت به کار می‌گیرم، این است که یک هدف برای خودم در نظر می‌گیرم.

من باور دارم یکی از دلایلی که باعث شد تا ما دوره ی رشد قابل توجهی را طی کنیم، این فضای بحث آزاد بود. شرکتی که همه ی تفکرات و بحث‌ها را منحصر به سطح مدیریت کند، به هیچ کجا نمی‌رسد.

من همیشه سعی می‌کنم کارمندانم را بفهمم، تسهیلات لازم را برایشان فراهم کنم و با تک تک کارکنانم ملاقات داشته باشم و آنها را از نزدیک بشناسم.

شرکت نباید با پاداش‌های بزرگ به مدیران، پول خود را دور بیندازد؛ اما باید سرنوشت خود را با کارکنانش به اشتراک بگذارد.

آکیو موریتا در مورد کسب و کار چه توصیه‌هایی دارد؟

سونی تبلیغات، به تنهایی نمی‌تواند یک محصول بد و نامناسب را برای یک دوره ی زمانی حفظ کند.

از نقطه نظر مدیریتی، بسیار مهم است که بدانید چگونه می‌توان خلاقیت‌های ذاتی انسانها را شکوفا کرد. مقصود من این است که هر آدمی‌توانایی خلاق بودن را داراست اما تعداد کمی‌از آن استفاده می‌کنند.

من باور دارم که آدمها برای رسیدن به حس رضایتمندی کار می‌کنند. به نظر من این یک اشتباه بزرگ است که گمان کنیم تنها وسیله ی جبرانِ کار آدمها، پول است. آدمها به پول نیاز دارند، اما همچنین، نیاز دارند که در کارشان خوشحال باشند و به آن افتخار کنند.

هیچ راز مخفی یا فرمول پنهانی که مسئول موفقیت بهترین شرکت‌های ژاپنی باشد، وجود ندارد.

سه نوع خلاقیت وجود دارد: خلاقیت در فن آوری؛ خلاقیت در برنامه ریزی محصول و خلاقیت در بازاریابی. داشتن هر کدام از این سه، بدون داشتن دو تای دیگر، خود باعث شکست در کسب و کار خواهد بود.

حرفی برای فروتنی:

اگر با این اعتقاد زندگی کنی که طریق و راه زندگی تو بهترین است، آنگاه تمام ایده‌های جدید، تو را پشت سر خواهند گذاشت و از تو پیشی خواهند گرفت.

اندیشه‌هایی برای نوآوری:

با دقت به شیوه ی زندگی آدمها نگاه کن. سعی کن به یک حس شهودی در رابطه با این که آنها ممکن است طالب چه چیزی در زندگیشان باشند، برسی و سپس روی آن فکر کنی.

نیازی به انجام تحقیقات بازار نیست! من می‌دانستم که ما نیاز به سلاحی داریم تا بازار ایالات متحده را بشکنیم. و آن باید چیزی متفاوت می‌بود. چیزی که تابحال هیچکس به کار نبرده بود.

بایدها و نبایدها

از اشتباه کردن نترسید. اما مراقب باشید که همان اشتباه قبلی را دوباره مرتکب نشوید.

اندیشه‌هایی برای موفقیت

همه ی ما تا هنگامی‌که کودک، دانش آموز یا تازه کاری در دنیای کسب و کار هستیم؛ با تقلید از دیگران یاد می‌گیریم.

پس از آن رشد می‌کنیم و یاد می‌گیریم که چگونه توانایی‌های ذاتی خود را با قوانین و اصولی که آموخته ایم ترکیب کنیم و به کار ببندیم.

سالهای پایانی زندگی آکیو موریتا

سونیآکیو موریتا، رییس شرکت سونی، در ۲۵ نوامبر ۱۹۹۴، بعلت سکته ای مغزی در حین ورزش تنیس، از ریاست شرکت سونی کناره گرفت.

موریتا بخش عمده ای از موفقیت خود را مدیون فردی به نام Norio Ohga است که در دهه ی ۱۹۵۰ – پس از اینکه نامه ای به موریتا مبنی بر محکوم کردن کیفیت پایین نوارهای ضبط نوشت – به شرکت سونی ملحق شد.

آکیو به جای اینکه در برابر این نامه موضع بگیرد و مقاومت کند، استعداد فوق العاده ای را در نوریو دید و تصمیم گرفت او را بخاطر صداقت و چشمان تیزبینی که برای بهبود و پیشرفت داشت، استخدام کند.

در سوم اکتبر ۱۹۹۹، موریتا در اثر ذات الریه در سن ۷۸ سالگی درگذشت .

اگرچه موریتا دیگر در بین ما نیست، اما داستان او و دانشی که در تغییر دنیای کسب و کار به وجود آورد هنوز زنده است…

منابع:

addicted2success.com

 budbilanich.com

FavoriteLoadingاین نوشته را به نوشته های مورد علاقه ی من اضافه کن

**اگر دوست داشتید، می توانید این نوشته را با دوستانتان به اشتراک بگذارید**
Share

8 دیدگاه در “داستان‌های واقعی الهام بخش (آکیو موریتا)

  1. سلام شهرزاد عزیز
    ممنون از اینکه ما رو هم در آموخته‌های خودتون سهیم میکنید . این مطلب ، بسیار آموزنده و مفید بود و نکاتِ زیادی برایِ من ، به همراه داشت
    سلامت و پاینده باشید

    1. سلام هومن جان. خواهش میکنم.
      ممنون از شما بخاطر نظرات خوبی که میدین و خوشحالم که این پستها براتون مفید و جذاب بوده…:)
      منم خودم این پست رو خیلی دوست داشتم و از شخصیت و آموزه‌های الهام بخش آکیو موریتا خیلی خوشم اومد، مخصوصا که خیلی هم شبیه پدربزرگم هستش!:) مخصوصا توی عکس اولی وقتی پدربزرگم خیلی جدی به نظر میرسید. یعنی موو نمیییزنه چهره و حالتش…؛) ( که البته او هم چندین ساله دیگه متاسفانه در بین ما نیست) … ولی پدربزرگ من خبره ی شعر و شاعری و حکایت و داستان و … بود. من همیشه تعجب میکردم چطوری اینهمه شعر و حکایت و … رو حفظه. هرکی باهاش مشاعره میکرد کم میاورد… یادش بخیر… خلاصه اینکه آکیو منو خیلی یاد او انداخت و باعث شد بیشتر ازش خوشم بیاد…:)

      1. سلام شهرزاد عزیز
        روحِ پدر بزرگِ عزیزتون شاد و یادشون گرامی‌
        ببخشید که دیر جواب دادم به لطفتون و دلیلش ، عدمِ ارسالِ ایمیل به من هست 🙁
        زمانی که پاسخی به کامنتم داده میشه یا کامنتم تایید میشه ، دیگه از طرفِ«یک ر.ز خوب: برای من ایمیلی ارسال نمیشه :(مسئولین رسیدگی کنن لطفاً 🙂
        بازم ممنونم از اینهمه مطالبِ زیبا که با ما سهیم میشید
        سلامت و شاد باشید

        1. سلام هومن عزیز.
          نه اختیار دارید. هر وقت کامنت بذارید و جواب بدید خیلی خوبه …:)
          ممنون … خیلی لطف دارین …
          راستی چرا دیگه ایمیل تایید یا پاسخ کامنت، ارسال نمیشه؟!:(
          واقعا باید بدم مسئولین رسیدگی کنن 🙂
          من تنظیماتی رو تغییر ندادم… ولی باید بعدن درست و حسابی سر فرصت چک کنم ببینم مشکلش چیه …. انشاله که درست بشه …
          بازم ممنون هومن جان بخاطر همراهی همیشگی تون با این وبسایت.
          و ممنون بخاطر کامنتهای قشنگتون.:)

  2. سلام و درود
    این پست فضای جدیدی نسبت به سایر مطالبی که من تا به امروز تو اینجا مطالعه کردم داشت.خیلی خوب بود.

    1. ممنون مجتبی جان.
      من هر مطلبی که الهام بخش باشه، و بتونه اندکی ما رو برای بهتر بودن و دنیایی بهتر داشتن به فکر فرو ببره توی وبسایتم میذارم.
      اینبار از این جنس بود …:)
      ازت ممنونم که نظر میدی و میذاری بدونم حست به عنوان یکی از همراهان خوب یک روز جدید نسبت به مطالب چی هست…:)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر وقت کسی به دیدگاه من پاسخ داد، به من از طریق ایمیل اطلاع بده