الهام بخش, بهانه‌ای برای نوشتن, توسعه مهارتهای فردی

یادگیری کریستالی و فعالیتهای کریستالی

فایل صوتی یادگیری کریستالی | دانلود فایل صوتی دربارهٔ مهارت یادگیری محمدرضا شعبانعلی عزیز در متمم رو گوش می‌دادم. (که فکر میکنم این فایل در راستای ایده به زبان ساده هم اقدام بسیار خوبیه)

صحبتهایی که برای هر کسی که مایل و مشتاق و علاقمند به یادگیریه میتونه بسیار مفید باشه.

در موردش هیچ توضیح اضافه‌ای نمیدم، چون یا خودتون تا الان بهش گوش دادید یا اینکه مشتاقید که به زودی گوش بدید و لذت شنیدن و یادگرفتن ازش رو شخصا با شنیدنش تجربه کنید.

فقط داشتم به این فکر می‌کردم که این شکل‌گیری یادگیری کریستالی میتونه واقعا به انواع مختلف و خلاقانه‌ای در زندگی ما و فعالیت‌های مختلفی که انجام میدیم متبلور بشه.

مثلا دو نمونه کوچیکش رو که خودم اخیرا انجام دادم و حس کردم که به نوعی میشه بهش گفت شکل گیری اولیه یک یادگیری یا شاید فعالیت کریستالی، و برای خودم مفید و دوست‌داشتنی بود، گفتم اینجا برای شما هم بنویسم:

مورد اول)

من توی مدیوم (Medium) یه مطلب کوتاه نوشتم. (برای تقویت مهارت writing زبان انگلیسی سعی می‌کنم گاهی اما به طور منظم اینکار رو انجام بدم)

بعد یکی از عکس‌هایی که خودم از طبیعت گرفته بودم و البته به مطلبم هم ربط داشت پایین متن قرار دادم.

بعد با خودم گفتم خب بد نیست که همین عکس رو که خودم گرفتم و به نظر خودم هم قشنگ و حرفه‌ای شده توی open sea به عنوان یه NFT بذارم.

متن رو به عنوان توضیح این عکس در اوپن‌سی، دوباره مشابه همون متن مدیوم‌ام نوشتم، اما سعی کردم اینجا یه کمی‌تغییرش بدم و یه چیزایی ازش حذف و یه چیزایی بهش اضافه کنم یا کمی‌جمله‌بندیهاش رو تغییر بدم.

این خودش دوباره برای من شد یه تمرین جدید برای تقویت writing‌ام.

ضمن اینکه نوشتن دوباره‌ی این متن البته اینبار با کمی‌تغییر، باعث شد که کلمات و جملاتی که در نوشتنش به کار برده بودم بیشتر برام مانوس بشن و توی ذهنم جا بیفتن، و حتی برخی اشکالات متن اولم رو هم اینبار بیشتر متوجه بشم.

***

مورد دوم)

چند روز پپش توی یه متن انگلیسی‌ای که میخوندم به یک کلمه جدید رسیدم:

egocentric

معنیش رو توی دیکشنری پیدا کردم. (البته از ساختار کلمه هم میشد معنیش رو حدس زد) :

خودمحور

سعی کردم به خاطر بسپارمش.

بعد یه سری زدم به متمم، و توی قسمت «آخرین دیدگاه‌ها» یکی از سطرها توجهم رو جلب کرد.

اونجایی که خبر از این می‌داد که یکی از متممی‌ها توی درس «خودمحوری چیست و چرا می‌تواند مانع تفکر نقادانه باشد؟» (+) یه دیدگاه نوشته.

بعد یاد همین کلمه egocentric افتادم که معنیش میشد خودمحور.

و egocentricity که میشه خودمحوری. (+)

بعد با خودم گفتم خب بیام حالا این کلمه رو توی همین جمله به کار ببرم، که بهتر توی ذهنم جا بیفته.

پس جمله رو به این شکل برای خودم به انگلیسی برگردوندم:

?What is egocentricity and why it can be an obstacle for critical thinking

فکر نکنم با این کار، دیگه معنی کلمه egocentric یادم بره.

***

نتیجه‌گیری: این دو مورد رو نوشتم که بگم واقعا ما موارد زیادی رو میتونیم پیدا کنیم که برای یادگیری کریستالی و همچنین فعالیتهای کریستالی ازشون ایده و الهام بگیریم و در عمل پیاده‌شون کنیم و برای یادگیری بیشتر و عمیق‌تر به ما کمک کنند.

 

پی نوشت:

*من از open sea (یا سایتهای مشابهش) به عنوان تمرین و آشنایی با ساز و کار سایت‌هایی که با NFT و بلاک‌چین و رمزارزها و موارد مشابه کار میکنن استفاده میکنم و برام جذابه؛ وگرنه میدونم که کسی این عکسها رو اون هم از آدمی‌ناشناس مثل من نمیخره. حالا اگر هم خواست بخره که دستش درد نکنه 😉 ممنونش میشم. 🙂

*راستی متوجه شدم که مدیوم امکان جالب و مفیدی رو اضافه کرده با عنوان Listen، که در بالای هر متن اضافه شده و میشه متن‌ها رو همزمان با‌هایلایت کلمه به کلمهٔ متن، شنید و گوش کرد. به نظرم این هم خودش میتونه به مهارت Listening مون کمک بکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *