برای فکر کردن, بهانه‌ای برای نوشتن

برای قربانیان زلزله چه می‌توان کرد؟

زلزله ی کرمانشاه را دیشب بسیاری از ما در نقاط مختلف ای از ایران، بسته به فاصله ی محل سکونت مان تا این منطقه، با لرزشهایی کوچک و بزرگ حس کردیم.

اما امروز، با تصاویر و خبرهای ناگواری که از هم وطنان آسیب دیده مان، به چشم و گوش مان رسید؛ لرزشی بزرگ تر قلب و روحمان را لرزاند.

همانطور که محمدرضای عزیز در پست کوتاه و زیبای خود (+) در ابراز همدردی با این عزیزان نوشت:

[su_quote]تلخی بیشتر ماجرا این است که جز ابراز همدردی و تسلیت کار چندانی از دست‌مان بر نمی‌آید و باید بپذیریم که بخش بسیار کوچک و ضعیفی از جهان هستیم و باید قواعد حاکم بر هستی را که فراتر از مصلحت و ترجیحات ما و گونه‌ی ما و حتی سیاره‌ی ماست بپذیریم.[/su_quote]

این واقعیت تلخ ای است که هر بار که در هر نقطه از جهان چنین اتفاق‌هایی به وقوع می‌پیوندند؛ پیش روی ما قرار می‌گیرد.

اما با وجود تمام این واقعیت‌ها، با خودم فکر می‌کردم: ما چطور میتوانیم در کم کردن درد و رنج کسانی که در عرض چند ثانیه، زندگی شان زیر و رو شد، اندکی موثر باشیم؟

تصمیم گرفتم به جای پیشنهاد برای اینکه ما چه کمک‌هایی می‌توانیم به این عزیزان بکنیم، به مشکلاتی (+) فکر کنیم که قربانیان زلزله، با آنها مواجه می‌شوند. 

زلزله کرمانشاه

از جمله مهم ترین این مشکلات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مرگ

وقتی زلزله ای به وقوع می‌پیوندد، بسیاری از خانواده‌ها، عزیزی یا تعدادی از عزیزانشان را و در حالت خاص تر، فردی که آنها را از نظر اقتصادی و اجتماعی حمایت می‌کرد، از دست می‌دهند. که این می‌تواند، آنها را با بحرانهای روحی و مالی بسیاری مواجه کند.

ساختمان‌های ویران شده

اگر خانواده، یا تعدادی از یک خانواده در زلزله ای زنده بمانند، به دلیل ویران شدن محل سکونت شان – حداقل برای مدتی – سرپناه ای گرم و ایمن برای زندگی نخواهند داشت.

کمبود آب و غذا

به دلیل وقوع زلزله، بسیاری از زیرساخت‌ها مثل لوله‌های آب می‌توانند با خرابی مواجه شوند و مردم منطقه را برای مدتی از آب سالم آشامیدنی محروم کنند.

همچنین کمبود خوراک و غذا، از مشکلات اصلی این آسیب دیدگان و به خصوص کودکان خواهد بود که خرابی جاده‌ها در اثر زلزله و سختی در رساندن کمک‌های دولتی و مردمی‌به منطقه، بر این مشکل خواهد افزود.

کمبود خون

بسیاری از مجروحان، نیاز به اهدای خون دارند. (به خصوص گروه خونی O منفی)

سرما (به خصوص در فصل سرد سال)

به دلیل ویرانی خانه‌ها، افرادی که از زلزله جان سالم به در برده اند، ناچارند شب‌ها را بیرون، در سوز و سرما به صبح برسانند.

قطعی برق

در مناطقی که به دلیل وقوع زلزله، با قطعی برق مواجه می‌شوند؛ خدمت رسانی و بیرون کشیدن مجروحان از زیر آوارها، به خصوص در تاریکی شب، با اختلال و کُندی ایجاد خواهد شد و در مواردی، ممکن است این اقدامات از «شب» به «روز» – که به واسطه ی روشنایی خود، امدادرسان را قادر به مشاهده دقیق تر خواهد ساخت – موکول شود که همین موضوع میتواند به تعداد تلفات، بیفزاید.

بیماری‌ها

پس از زلزله و تخریب ساختمانها و خانه‌ها، لوله‌ها و تاسیسات فاضلاب شکسته و باز می‌شود که این موضوع سبب بیماری و گسترش آن در بین آسیب دیدگان خواهد شد.

حال که با چند مشکل اصلیِ آسیب دیدگان زلزله بیشتر آشنا شدیم، شاید هر یک از ما به فراخور تمایل و توانایی و اختیار و خلاقیت خویش، بتوانیم گامی‌هر چند اندک، در جهت رفع یا کمرنگ کردن هر یک از این مشکلات یا حداقل، در حد کمی‌تسلی؛ برای این عزیزان برداریم.

 

پی نوشت:

جمعیت هلال احمر، شماره حساب ای را برای دریافت کمک‌های نقدی مردمی‌اعلام کرده است.

ضمن اینکه مرتب اعلام می‌شود که مراقب شماره حساب‌های جعلی که به منظور دریافت کمک‌های مردمی، در برخی سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی، به نام جمعیت هلال احمر اعلام می‌شود، باشید.

در صورت تمایل، می‌توانید شماره حساب درست و اخبار و اطلاعات دیگری که جمعیت هلال احمر، به طور منظم در اختیار مردم می‌گذارد، از کانال تلگرام جمعیت هلال احمر، به آدرس iranianrcs@ دریافت و دنبال کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *