بهانه‌ای برای نوشتن

کلاریتی مایکروسافت، ابزار مفیدی برای تحلیل UX و رفتار کاربران سایت

برای تحلیل رفتار کاربران سایتم (برای آرتینا)، من قبلا سایتها و ابزارهایی مثل hotjar را امتحان کرده بودم، اما به دلیل اختلالاتی که هر بار در عملکرد سایتم به وجود می‌آوردند، از خیرشان گذشتم و کنارشان گذاشتم.

اما چند وقت پیش وقتی به یکی از اپیزودهای پادکست رادیو رشدینو گوش میدادم، با کلاریتی مایکروسافت آشنا شدم.

clarity.microsoft.com

این ابزار را امتحان کردم و تجربه‌ای که باهاش داشتم و دارم، آنقدر خوب و مفید و کارآمد و لذت‌بخش هست که دوست داشتم آن را به شما هم معرفی کنم، تا اگر تا به حال با آن آشنایی نداشته‌اید و به آن نیاز دارید امتحانش کنید و از آن استفاده کنید.

کلاریتی مایکروسافت با آماری که در اختیارمان می‌گذارد در تحلیل رفتار کاربران سایت به ما کمک می‌کند. علاوه بر اینکه ما را متوجه لینک‌های خراب و خطاهای مربوط به جاوا اسکریپت سایت‌مان هم خواهد کرد.

در داشبورد کلاریتی با مفاهیم جالب و جدیدی هم آشنا می‌شویم، از جمله:

Dead clicks (کلیک‌های مرده)

که منظورش لینک‌هایی هست که به هر دلیل دچار خطا شده‌اند و وقتی کاربر بر روی آنها کلیک می‌کند هیچ نتیجه‌ی مثبتی عایدش نمی‌شود.
Rage clicks (کلیک‌های خشمگینانه)
که تقریبا مشابه همان Dead clicks هست و وقتی اتفاق می‌افتد که کاربر به طور مداوم در یک بخش از سایت کلیک می‌کند و این کلیک‌ها همگی بی‌نتیجه هستند.
Excessive scrolling (پیمایش بیش از حد)
به ما نشان می‌دهد که یک کاربر با اسکرول و بالا پایین کردن مداوم صفحه و توقف‌های کوتاه به محتوای خاصی در آن صفحه نیاز داشته اما نتوانسته آن را پیدا کند.
این مفهوم به ما کمک می‌کند تا بتوانیم محتوای صفحات و تجربه کاربر در آن صفحه را تحلیل کنیم و برای این نارضایتی کاربر – اگر تکرار شونده است – چاره‌ای بیندیشیم.

در اصل تمرکز ابزار کلاریتی مایکروسافت، روی شاخص‌های UX (تجربه‌ی کاربری) هست.

ضمن اینکه ویژگی‌های دیگری مثل نقشه حرارتی Heatmap و ویدئوهای رکورد شده از رفتار کاربران را هم در اختیارمان قرار می‌دهد که می‌تواند بینش خوبی از رفتار کاربران و UX سایت به ما بدهد.

شاید شما هم دوست داشته باشید اگر سایتی دارید و تحلیل رفتار کاربران برایتان مهم است امتحانش کنید.

پی نوشت:
به نظرم خواندن این مطلب متمم: تعریف تجربه (Experience) و مدیریت تجربه (Experience Management) هم در همین راستا خواندنی، دوست‌داشتنی و کمک‌کننده است.

2 دیدگاه در “کلاریتی مایکروسافت، ابزار مفیدی برای تحلیل UX و رفتار کاربران سایت

  1. سلام شهرزاد جان
    امیدوارم حالت خوب باشه. این چندروز ما هم درگیر یه آمارگیر خوب برای سایت بودیم. تا الان شاید ده تا آمارگیر مختلف رو تست کردیم حتی پلاگین هم براش خریدیم اما باز دیروز برگشتیم به‌هاتجر. با دیدن پستت سریع رفتم و تگ این ابزار ماکروسافت رو توی تگ منیجر گذاشتم.
    ممنون از پیشنهادت.
    اگه نکات جدیدی ازش فهمیدم میام همینجا میگم.

    1. سلام محمدصادق جان.
      آره بعضی پلاگین‌ها و آمارگیرها توی سایت یه سری اختلال ایجاد میکنن، یا اینکه با پلاگینهای دیگه تداخل پیدا میکنن.
      هاتجر هم توی یه مدت که سعی کردم ازش استفاده کنم، خیلی اذیت کرد، برای همین کلاً از خیرش گذشتم.
      اما کلاریتی توی این چند روز هیچ مشکلی برای سایت به وجود نیاورده و داشبوردش هم به نظرم خیلی جالب و سبک و دوست داشتنی، و حاوی آمار و اطلاعات خوبیه، و در ضمن خیلی خوبه که فیلتر هم نیست.
      کار خوبی کردی.
      امیدوارم شما هم دوستش داشته باشین و براتون مفید باشه.
      آره. حتما. لطف میکنی. خیلی خوشحال میشم که بعدن بیای و از تجربه‌ی خودت برای من و دوستانی که علاقمند به خوندنش باشن بنویسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *