بهانه‌ای برای نوشتن

تجربه‌ی دلپذیر Business Profile اینستاگرام

بعد از مدتها به اینستاگرام برگشتم.

البته نه به اکانت شخصی خودم، بلکه اکانتی که برای مداد رنگی ساخته‌ام.

بعد از کمی‌گشت و گذار در امکانات جدید آن، این اکانت را از حالت شخصی به وضعیت Business Profile تغییر دادم.

منبع عکس

بعد از چند روز به موجبِ این تغییر، متوجه امکانات جالب و قابل توجهی در اینستاگرام – برای فعالان کسب و کار – شدم که تا پیش از این، از آن‌ها خبر نداشتم.

و از اینکه اینستاگرام چه ابزار و امکانات جالب و مفیدی برای تحلیل رفتار مخاطبان در اختیار کاربران خود قرار داده است، شگفت زده شدم.

و این شد که تصمیم گرفتم این موضوع را با شما هم به اشتراک بگذارم.

که البته می‌دانم به احتمال زیاد، بسیاری از شما، قبلاً با آن آشنایی داشته‌اید.

اگر هم آشنایی نداشته‌اید، اگر در اینترنت سرچ کنید می‌توانید توضیحات بهتر و کامل‌تری را از برخی سایت‌هایی که به صورت تخصصی در مورد این امکانات توضیح داده اند، دریافت و مطالعه کنید.

از جمله در اینجا.

اما دوست داشتم من هم خیلی ساده و مختصر به برخی از آنها اشاره کنم و در موردشان با شما حرف بزنم.

برخی از این امکانات جالب که من متوجه آنها شدم و سعی می‌کنم برای برنامه‌ریزی بهتر و موثرتر برای فعالیت در اینستاگرامِ مداد رنگی – به خصوص در راستای استراتژی‌هاب و اسپوک (ضمن اینکه، به کامنت محمدرضای عزیز و توضیحات و راهنمایی‌های ارزشمند او در همین زمینه و موارد مشابه دیگر هم توجه دارم) – در کنار روش‌های شخصی خودم – بیشتر به آن‌ها دقت کنم؛ عبارت از موارد زیر هستند:

* شما می‌توانید به محض ورود به صفحه‌ی پروفایل، تعداد بازدیدکنندگان پروفایل خود در عرض یک هفته‌ی پیش را ببینید.

* با تپ روی آیکون نمودار کوچکِ بالای صفحه – که Insights نام دارد، می‌توانید به آمار جالبی در رابطه با پست‌های خود، دست پیدا کنید:

در قسمت Activity:

تعداد تپ‌ها (میزان تعامل یا درگیری کاربران با پیج شما) به تفکیک روز در یک هفته‌ی گذشته – که بر روی پست‌ها و پروفایل شما توسط کاربران صورت گرفته – را می‌بینید.

Profile Visits – تعداد بازدیدهای پروفایل‌تان را مشاهده می‌کنید.

Websites Clicks – متوجه تعداد کلیک‌هایی می‌شوید که روی لینک وب‌سایت یا اکانت تلگرام‌تان – که در بیو قرار داده‌اید – انجام شده است. (که برای به دست آوردنِ نرخ تبدیل عالی است)

در قسمت Discovery:

Reach – تعداد کل کاربران یونیک، که تاکنون از پست یا پست‌های شما بازدید کرده‌اند.

Impression – تعداد کل بازدیدهایی که تا‌کنون از پست‌های شما به عمل آمده است.

Content – پست‌های منتشر شده را از همان تاریخی که پروفایل مان را به Business تغییر دادیم در اینجا نشان داده و زیر هر عکس، تعداد بازدیدهایش را نیز به ما نشان میدهد. (که در همینجا نیز با تپ روی هر کدام، می‌توانیم به همان پست هدایت شویم)

Audience – اطلاعات دموگرافیک مخاطبان ما را نشان می‌دهد:

Top Locations – درصد فراوانی کاربران به تفکیک برترین شهرها و کشورها از لحاظ بیشترین تعداد بازدید‌کنندگان

Age Range – محدوده‌ی سنی فالورهایمان

Gender – اینکه چند درصد از فالورهای ما مرد، و چند درصد زن هستند.

Followers- Hours – متوسط زمان‌هایی که فالورهای ما – در یک شبانه روز- در اینستاگرام فعال هستند.

(مثلاْ در مورد فالورهای من – که البته هنوز زیاد هم نیستند – بیشترین زمان حضور و فعالیت‌شان طبق شهادتِ این آمار، (در حال حاضر) در ساعتهای ۱۲ شب و ۹ شب و ۱۲ ظهر و ۳ بعدازظهر می‌باشد. در روزهای هفته هم تقریبا یکسان است اما در روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه کمی‌بیشتر از روزهای دیگر است.)

Followers – Days – آمار حضور فالورهای‌مان را به تفکیک روزهای هفته نشان می‌دهد.

* موضوع دیگری هم که برایم جالب بود، این هست که برای هر پست نیز به کمک گزینه‌ی View Insights امکان آنالیز مستقل وجود دارد:

این ابزار به ما می‌گوید که ما این پست را دقیقاً در چه روز و در چه ساعتی آپلود کرده بودیم.

به ما می‌گوید که چند نفر از این پست، تا به این لحظه دیدن کرده‌اند و چند درصد از آنها جزو فالورهای ما بوده‌اند.

بعد از دیدن این پست، چند نفر ما را فالو کردند.

Impression برای این پست چقدر بوده. (چند بار پستِ ما دیده شده)

چند نفر از اینها از Home آمده‌اند،

چند نفر از طریق هشتگ‌ها،

و چند نفر از طریق پروفایلِ‌مان.

تعداد لایک‌ها و تعداد کامنت‌های این پست را همین‌جا دوباره به ما نشان می‌دهد.

نکته‌ی دیگری که باز برایم خیلی جالب بود، این هست که ما می‌توانیم متوجه شویم که چند نفر این پست را با تپ روی پین، برای خودشان ذخیره کرده‌اند.

* برای استوری‌ها هم امکان مشاهده‌ی آمار و آنالیز آن‌ها وجود دارد:

اینکه چند نفر استوری ما را دیده‌اند.

ضمن اینکه می‌توانیم ببینیم آن‌ها چه کسانی بوده‌اند.

می‌توانیم استوری‌مان را از این‌جا در گوشی‌مان دانلود کنیم.

می‌توانیم آن را به عنوان یک پست جداگانه‌ی جدید انتشار دهیم.

می‌توانیم دیلیتش کنیم.

می‌توانیم هر کدام از استوری‌های‌مان را که دوست داشتیم و به نظرمان مهم بودند، به Highlights (همان دایره‌های کوچک قشنگ) در صفحه پروفایل‌مان اضافه کنیم.

کوتاه سخن این‌که؛ به نظرم اینستاگرام در تامین رضایت کاربران خود و هر بار شگفت‌زده کردن آن‌ها، با امکانات و ابزار جدید و جالب و مفیدی که هر‌بار به امکانات قبلی خود اضافه می‌کند، تاکنون توانسته بسیار موفق عمل کند و حالا هم که به کاربران کسب و کار خود کمک می‌کند تا هدف‌مندتر و هوشمندانه‌تر، به فعالیت خود در این شبکه‌ی اجتماعی یک میلیارد نفری بپردازند و ادامه بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *