شعر و ادب

درباره ویلیام شکسپیر و First Folio

درباره ویلیام شکسپیر و First Folio

نام ویلیام شکسپیر – شاعر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی که بسیاری وی را بزرگ‌ترین نویسنده در زبان انگلیسی دانسته‌اند، کم و بیش، برای همه ی ما آشناست.

آثار او همچون هملت، اتللو، لیر شاه، مکبث، رومئو و ژولیت، رویای شب نیمه‌ تابستان، تاجر ونیزی، ریچارد سوم و … به زبان‌های فراوانی ترجمه شده و بیشتر مردم جهان با آنها آشنا هستند. شکسپیر غزل‌های پرشماری نیز سروده است. این شاعر درام نویس، در سال ۱۵۶۴ میلادی در  استراتفورد انگلیس به دنیا آمد و در سال ۱۶۱۶ در ۵۲ سالگی درگذشت.

اگرچه نمایشنامه‌های شکسپیر برای همگان در سرتاسر دنیا آشناست، اما گفته می‌شود که زندگی او، تا حدودی هنوز در‌هاله ای از رمز و راز نهفته است.

پدرش از صاحب منصبان دیوانی بود که گویا بعدها با مشکلات مالی مواجه شد و مادرش فرزند یک زمین‌دار محلی بود. شکسپیر احتمالاً در مدرسهٔ گرامر استراتفورد تحصیل کرده و در آنجا اطلاعات ارزشمندی دربارهٔ لاتین به دست آورده؛ اما ویلیام رهسپار آکسفورد یا کمبریج نشد.

درباره ی دوران جوانی او نیز افسانه‌ها فراوان است اما سوابق نشان می‌دهند که شکسپیر در سال ۱۵۸۲ با زنی ۲۶ ساله به نام  Anne Hathaway ازدواج کرد. در حالی که خود در آن زمان ۱۹ سال داشت. آنها صاحب یک دختر به نام  Susanna و دو فرزند دوقلو به نامهای Hamnet و Judith شدند.

اعتقاد بر این است که او در سال ۱۵۸۰ وارد لندن شد و در تماشاخانه‌های فاخر لندن مشغول بازی شد. در آنجا وظیفه ویرایش نمایشنامه‌ها را به او سپردند. شکسپیر از این موقعیت استفاده کرد و خود چندین نمایشنامه نوشت که با استقبال زیادی روبه رو شد.

او در سال ۱۶۱۶ در حالی دار فانی را وداع گفت که هیچ نسخهٔ جمع‌آوری شده‌ای از آثارش وجود نداشت، و بعضی از آنها در نسخه‌هایی مستقل چاپ شده بودند که همان‌ها هم بدون نظارت و ویرایش او بود. در سال ۱۶۲۳ دو تن از اعضای هیئت شکسپیر، جان همینگز و هنری کاندل، نسخه جامع و ویراسته‌ای از نمایش نامه‌هایش را به چاپ رساندند که First Folio نام گرفت.

در ۲۳ اپریل ۲۰۱۶ به مناسبت چهارصدمین سال درگذشت شکسپیر، برنامه‌های بسیاری در سراسر جهان اجرا شد.

یکی از مواردی که در برنامه‌های چهارصدمین سالگرد درگذشت او توجهم را جلب کرد، تور همین First Folioی او با عنوان

“First Folio! The Book That Gave Us Shakespeare”

توسط کتابخانه ی فولگر شکسپیر به بسیاری از ایالت‌ها وشهرها (در آمریکا، پورتوریکو و…) بود.

ویلیام شکسپیر

اگرچه ۱۸ نمایشنامه ی شکسپیر، قبل از مرگ او منتشر شده بود، اما ۱۸ نمایشنامه ی معروف دیگر او مانند «مکبث» و «توفان» ، پس از مرگ او و تنها در همین کتاب پیدا شد.

درواقع شکسپیر در طول حیات خود، وقت چندانی برای هماهنگی و نظارت بر چاپ نوشته‌هایش صرف نکرده بود. او فقط می‌خواست بنویسد. او نوشته‌هایش را با قلمی‌از که خود از پر غاز ساخته بود و جوهری که احتمالا خود او می‌ساخت، بر روی پوست گوساله می‌نوشت.

نوشته‌های او مخاطبان خود را داشت و در مغازه‌های فروش کتاب و اصطبل‌ها در لندن به فروش می‌رسید. شما می‌توانستید با ۲۰ شیلینگ (معادل ۲۰۰ دلار پول امروز) ورقه‌های شُل و وِل پوستی نوشته‌های او را بخرید و بعد به یک صحاف بدهید تا آنها را درون جلد سختی قرار دهد. از حدود ۷۵۰ نسخه ی First Folio ی او که تاکنون چاپ شده، ۲۳۳ تای آن پابرجا مانده است. این کتاب چنان محبوب شد که بعداً نسخه‌های بیشتری از آن چاپ شد و در هر چاپ جدیدتر، هر کس تغییراتی در متن آن ایجاد میکرد که قرن‌هاست محققان شکسپیر را به خود مشغول کرده است!

ویلیام شکسپیر

برای بسیاری از محققان و بازیگران، این ۴ پوند کتاب با حجم اندک ۱۳ اونس، هم ارز با جام مقدس است!

منابع:

۴۰۰ Years After His Death, Shakespeare’s First Folio Goes Out On Tour

William Shakespeare’s 400th Anniversary: The Life & Legacy of The Bard

شکسپیر در ویکی پدیا

پی نوشت:

یکی از جمله‌هایی که منتسب به شکسپیر است و خیلی دوستش دارم:

“به جای تاج گل بزرگی که پس از مرگم برای تابوتم می آوری، شاخه ای از آن را همین امروز به من هدیه کن.”

[su_note note_color=”#e0e06e”]بخش کوچکی از معروفترین نمایشنامه‌های شکسپیر به نام «هملت» را می‌توانید در اینجا بخوانید.[/su_note]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *