بهانه‌ای برای نوشتن

هر روز، کاوشی جدید، دانسته ای جدید

هر روز، کاوشی جدید، دانسته ای جدید

چقدر هیجان انگیزه که ما بتونیم هر روز صبح، چیزی جدید در گوگل سرچ کنیم و چیزی جدید ازش یاد بگیریم … اینطور نیست؟

بیایید قبل از اینکه کار و فعالیت‌های روزانه رو شروع می‌کنیم؛ در اقیانوس اطلاعاتی که پیرامون ما رو فرا گرفته – به کمک گوگل – قلابی بیندازیم و با سوال جدیدی که ازش می‌پرسیم، نکته ای جدید و جالب رو شکار کنیم!

کاوشی جدید

این کار و این عادت، به ما کمک می‌کنه که هر روز، دانسته ای جدید رو به دانسته‌های روزهای قبل خود بیفزاییم و بتونیم جهان هستی و جهان پیرامونمون رو هر روز، واضح تر، روشن تر، شفاف تر و در کل آفتابی تر از روز پیش ببینیم.

این موضوع هیجان انگیز رو از دوست و معلم عزیزم “محمدرضا شعبانعلی” یاد گرفتم. که گویا به گفته ی خود ایشون، دوستی یکسال پیش، این توصیه جالب رو به خود ایشون کرده بودن و از اونموقع به بعد، با انجام هر روزه ی این توصیه ی خوب –  قبل از شروع کار و فعالیت روزانه – تاثیرات خیلی خوب و مثبتی رو توی زندگیشون مشاهده کردن.

چه خوبه که ما هم از همین امروز، این کار هیجان انگیز رو شروع کنیم و اون رو به یک عادت خوب تبدیل کنیم.

من خودم به عنوان اولین روز، برای شروع این عادت شگفت انگیز، از یک سوال به ظاهر بیخود! شروع کردم ببینم چه یافته و دانسته ی جدیدی به قلابم میفته …!

در گوگل سرچ کردم: “غذای مورد علاقه ی بومیان استرالیایی” ! ( اولین چیزی که به ذهنم رسید و واقعا نمی‌دونم چرا این به ذهنم رسید …:)  )

و می‌دونید به چه اطلاعات ارزشمندی دست یافتم؟

گوگل به نقل از ویکی پدیا ( با یکی از انتخاب‌های خودم در یافته‌های این جستجو) بهم گفت:

“مرغ عشق پرنده ایست اهلی از نژاد طوطی. وطن اصلی این پرنده همچون بسیاری از طوطی سانان دیگر، سرزمین استرالیا است.

مرغ عشق برای اولین بار در اواخر سال ۱۷۰۰ میلادی به صورت گله‌های وحشی در استرالیا مشاهده شد که تعداد افراد این گله‌ها به هزاران قطعه می‌رسید. نام انگلیسی مرغ عشق «بجایر» از کلمه بومی‌budgerijour گرفته شده است که این لغت در زبان بومیان استرالیا به معنی «غذای خوب» می‌باشد و شاید علت این تسمیه بدان جهت بوده است که وجود این پرنده در منطقه ای، دلیل وفور نعمت و غذای فراوان در آن منطقه بوده است، زیرا که این پرنده در شرایط مناسب غذایی به شدت زاد و ولد نموده و گله‌های بزرگی به وجود می‌آورد….”

می‌بینید امروز از این سوال به ظاهر بیخود! چه اطلاعات خوبی به دست آوردم…:)

من اصلا نمی‌دونستم که وطن اصلی مرغ عشق، استرالیا بوده. نمی‌دونستم از نژاد طوطی هستش. نمی‌دونستم که اسم انگلیسی مرغ عشق از لغتی با معنای “غذای خوب” در زبان بومیان استرالیا گرفته شده و …

شما هم می‌تونید این عادت و این ایده ی خوب رو از همین امروز به کار ببندید. حتی با اولین چیزی که برای هر روز صبح به ذهنتون می‌رسه. حالا چه سوال هدفدار و منطقی باشه، و چه خیر … به نظر من خیلی مهم نیست برای این کار، سوال خیلی منطقی یا علمی‌باشه (که در طول روز ما از این نمونه سوالهای منطقی و علمی‌و هدفدار، زیاد از گوگل می‌پرسیم) مهم اینه که هر روز جدیدمون رو با نکته و دانسته ای جدید که از اطلاعات بیشمار گوگل بیرون میکشیم و یاد می‌گیریم، شروع کنیم …

همونطور که برای سوال امروز من! … نکته ای جدید و جالب که شاید در غیر اینصورت هیچوقت بهش دست پیدا نمی‌کردم، امروز به دانسته‌های من اضافه شد. (… باید ببینم برای فردا صبح چه موضوعی به ذهنم میرسه و چه نکته ای رو مستقیم یا غیر مستقیم می‌تونم ازش بیاموزم)

در هر صورت … از گوگل بخاطر همراهی همیشگی و جواب‌های خوبش، از محمدرضا شعبانعلی بخاطر عادت‌های خوبی که داره و با دوستانش هم به اشتراک می‌گذاره و از شما بخاطر اینکه به یک روز جدید سر می‌زنید و مطالبش رو می‌خونید ممنونم …

[okbox]یکی دیگر از آهنگهای زیبای ریچارد کلایدرمن را هم در آهنگ‌های شگفت انگیز بشنوید … برای اینکه بدونید من چقدر این آهنگ رو دوست دارم، می‌تونید به این لینک برید:) … درضمن، یک برگه جدید دیگر هم داریم با این عنوان: دانستنی‌های شگفت انگیز لطفا از این به بعد، گاهی اوقات به این برگه هم سر بزنید… [/okbox]

6 دیدگاه در “هر روز، کاوشی جدید، دانسته ای جدید

  1. سلام…
    جالب بود
    من روی گوشیم ویکی پدیا رو بصورت افلاین دارم که البته یه فایل سنگین با حجم ۹۰۰ مگ هست
    نه بصورت هر روز ولی گاه و بی گاه مخصوصا در اوقاتی که از نعمت نت دور افتاده باشم ، در این اپلیکیشن سرچ میکنم
    آخرین چیزی که به ذهنم رسید و سرچ کردم “بیانیه حقوق بشر” بود که بسیار جالب و آموزنده بود
    با تشکر از پست و قلم زیباتون

    1. سلام دوست عزیز
      خیلی ازتون ممنونم که این تجربه ی خوب رو با ما هم در میون گذاشتید.
      چقدر جالب بود… من این app ویکی پدیا رو که خیلی هم جالب هست، نمیشناختم و با این کامنت خوب شما به این فکر افتادم که کاش توی برگه ی “برنامه‌های شگفت انگیز” برای دوستان دیگرمون هم معرفیش کنم، که به همین کاوش روزانه ی ما هم میتونه کمک بسیاری بکنه:) که البته این به لطف کامنت شما بود. و اگه اجازه بدید، اسم خودتون رو هم در پای معرفی این برنامه قید میکنم.
      درضمن … خیلی ممنونم از لطف تون و خوشحالم که به این سایت سر می‌زنید.:)

  2. شهرزاد عزیز سلام
    اول باید بگم که خوشحالم حمزۀ عزیز ، آزاده جان ، مجتبی مهاجر عزیز و دوستان دیگه رو هم اینجا میبینم . دوم اینکه ممنونم از اینکه روش‌هایی برای بهبود کیفیت زندگیمون ، در اختیار ما قرار میدی و از اون بهتر اینکه در پیامتون ، با نقل قول از محمدرضای عزیز ، وفاداری خودتون به گویندۀ اصلیِ مطالب رو نشون میدین و به قول محمدرضای عزیز “نقل از دیگران، می‌تواند شکلی از اعتبارآفرینی باشد” . مطلب بسیار آموزنده ای بود شهرزاد عزیز
    ارادتمند – هومن کلبادی
    مطلبی برای حذف شدن : در خط ششم ، زیر عکس بالا ، دو بار کلمۀ «اون» قید شده که فکر می‌کنم یکیش اضافه باشه ” از اون اونموقع به بعد” . لطفاً این قسمت از نوشتۀ من رو از کامنت حذف کنید شهرزاد جان .

    1. سلام بر هومن عزیز و مهربان:)
      راست میگی … خوب انگار یه کم با لکنت گفتم اونجا رو;)
      ازت ممنونم. نه برای چی حذف؟ خیلی هم خوشحال میشم وقتی می‌بینم مطالبی که می‌نویسم اینقدر با دقت خونده میشن;) و خیلی لطف می‌کنی که با دقت میخونی و اگه اشکال تایپی و لپی!;) تو متن دیدی بهم میگی .این خیلی خوشحالم می‌کنه و بخاطرش ازت خیلی ممنونم.
      لطفا هرجا اشکالی تو تایپ داشتم بهم بگو …:) ممنون.

  3. سلام شهرزاد جان
    پست جالبی بود،و‌ اطلاعات خوبی بهمون دادی هرچند جنبه ی عمومی‌داشت
    ولی زیبا بود.
    مرسی 🙂

    1. سلام دوست خوبم. حمزه عزیز
      خوشحالم اینجا می‌بینمتون و خوشحالم که از این مطلب خوشتون اومده:)
      و ممنون که با کامنتتون گذاشتین بدونم که این پست رو دوست داشتین…:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *