بهانه‌ای برای نوشتن

چند دقیقه با TED (یادگیری در ۲۰ ساعت!)

دوستان عزیز ..

باز هم بخش جدیدی را در یک روز جدید خواهیم داشت با عنوان:

چند دقیقه با TED

 

نمی‌دانم TED را می‌شناسید یا نه؟ … در هر صورت، بیایید کمی‌بیشتر با آن آشنا شویم:

آشنایی با TED و TEDx:

مجموعه‌ی TED در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد، اما سمینارهای دوره‌ای آن از سال ۱۹۹۰ شکل گرفت. TED مخفف سه کلمه است: Technology و Entertainment و Design. تکنولوژی و سرگرمی‌و طراحی. اگر چه در طول زمان فعالیت‌های TED به این حوزه‌ها محدود نشد. شکل اجرای برنامه‌های TED معمولاً اشاره به تحقیقات و دانش و فرهنگ در قالب داستان گویی است.

بسیاری از بزرگان سیاست و اقتصاد و همینطور تعداد زیادی از برندگان جایزه‌ی نوبل، تاکنون در این برنامه سخنرانی کرده‌اند. مجموعه‌ی سخنرانیها و ویدئو‌های TED رایگان هستند و می‌توانید آنها را به صورت فایل صوتی یا تصویری با کیفیت مورد نظر خود دانلود کنید. تعداد بسیار زیادی از آنها زیرنویس فارسی هم دارند که می‌توانید هنگام نمایش یا دانلود، آن را فعال کنید.

از آنجا که ایده‌ها همیشه ارزش گسترش یافتن را دارند، TEDx نیز به عنوان سرویسی محلی و خودسازمان یافته از TED، افراد را برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌هایی مشابه آنچه در TED بود، تشویق می‌کند.

با ترکیبی از رویدادهای TEDx، ویدئوی گفتگو‌ها و سخنرانی‌های آنلاین، TEDx جرقه را برای بحث‌های عمیق و پیوستن به گروهی کوچک روشن می‌کند.

این رویدادهای محلی خودسازمان یافته با TEDx نامگذاری شده اند. x نشانگر رویداد TED به صورت سازمان یافته ی مستقل است. (x = independently organized TED event)

کنفرانس TED، یک راهنمای عمومی‌برای برنامه ی TEDx را فراهم می‌سازد. اما رویدادهای فردی TEDx خودسازمان یافته می‌باشند.

حال … در اولین قسمت از این بخش، می‌خواهم به یک سخنرانی در TEDx، از جاش کافمن، اشاره کنم که اشاره ای است به نکاتی از کتاب او به نام:

The First 20 HoursThe First 20 Hours

جاش کافمن (Josh Kaufman)، نویسنده ی کتاب پرفروش The Personal MBA و The First 20 Hours می‌باشد که مقالات بسیاری را نیز در زمینه ی کسب و کار، بهره وری، کارآفرینی، و شتاب بخشیدن به یادگیری منتشر کرده است.

او در یکی از کنفرانس‌های TEDX از چگونگی یادگیری هر چیزی در ۲۰ ساعت، صحبت می‌کند.

او می‌گوید:

هر چیزی را در ۲۰ ساعت یاد بگیرید!

این ویدئو را می‌توانید در اینجا ببینید:

The First 20 Hours – How to Learn Anything: Josh Kaufman

(نکته: شما برای مشاهده ی این ویدئو، به Flash Player نیاز دارید. اگر بر روی کامپیوترتان نصب نیست، می‌توانید از اینجا دانلود و نصب کنید)

او بیان می‌کند که اساساً هر کسی می‌تواند اصول اولیه ی یک مهارت را در ۲۰ ساعت فرا بگیرد.

این موضوع هیجان انگیز است، چون می‌تواند درهای بسته ی ذهن ما را رو به فرصت‌های بیشماری باز کند.

احتمالا برخی از شما نام کتاب «قانون ۱۰۰۰۰ ساعت» نوشته ی ملکوم گلدول (Malcom Gladwell) را هم شنیده باشید. خواندن این کتاب هم می‌تواند جالب باشد، اما حقیقت این است که اگر بخواهیم به توصیه ی این کتاب برای یادگیری مهارت‌های مورد نیاز خود عمل کنیم، اگر به طور متوسط  ۸ ساعت روزانه هم برای این کار وقت صرف کنیم، بیش از سه سال بعد به هدف مورد نظر خود خواهیم رسید. ممکن است این موضوع برای مهارت‌هایی مانند ورزش یا موسیقی بسیار خوب باشد، اما مهارت‌هایی هم وجود دارند که ما نیاز داریم در زمان کوتاه تری به یادگیری آنها دست پیدا کنیم.

مثلا مهارتی که برای داشتن یک شغل جدید به آن نیاز داریم و سه سال بعد، احتمالا خیلی دیر خواهد بود! چون احتمالاً هیچ شرکتی برای استخدام ما، سه سال صبر نخواهد کرد!

اگر توانستید حتماً این ویدئو از جاش کافمن را ببینید و اگر فرصت بیشتری داشتید، کتاب  The First 20 Hours را هم بخوانید. ( که البته متاسفانه نمی‌دانم به فارسی هم ترجمه شده یا نه …)

به نظر من اگر حتی تمام نکاتی که در این کتاب ارائه شده، مورد قبول شما نباشد؛ اما می‌تواند برای یادگیری و بهره گیری بیشتر از زمان محدودی که برای یادگیری و تقویت مهارت‌های خود در اختیار داریم، ایده‌های خیلی خوبی را در اختیار ما قرار دهد.

بیایید در اینجا مرور کوتاهی بر گفته‌های جاش کافمن – در این کتاب – داشته باشیم:

۴ استراتژی برای یادگیری هر چیزی در ۲۰ ساعت :

تصمیم بگیرید چه میخواهید
اکثر افراد تصور کاملا مبهمی‌از چیزی که می‌خواهند انجام دهند دارند. ایجاد یک “هدف سطح عملکرد” به شما کمک میکند تا بهتر و سریعتر به نتیجه ای که میخواهید برسید. اهدافی مانند “یاد گرفتن زبان ایتالیایی” کافی نیستند ؛”خرید یک کتاب آموزش ایتالیایی” بهتر است. اهدافی خاص تر و متمرکز تر برای شما کاربردی ترند.

تجزیه
اکثر مهارت‌هایی که فکر می‌کنیم خیلی سخت هستند از چند مهارت ساده و کوچک تشکیل شده اند. برای اثرگذاری بیشتر، مهارت‌ها را به مهارت‌های کوچک تر تجزیه کنید و تمرین کنید مهارت‌های مهم تر را بهتر یاد بگیرید. برای مثال شما می‌توانید هزاران نت موسیقی را برای پیانو و گیتار یاد بگیرید، اما می‌توانید اکثر آهنگ‌ها را با ۳ یا ۶ کورد معمول نیز بزنید. پس اول سعی کنید مهمترین مهارت را اول یاد بگیرید.

قرنطینه
همه ی ما عادت داریم طی روز با چیز‌هایی سر و کار داشته باشیم که تمرکزمان را کاهش میدهند. بین سریال‌های تلویزیونی، مشغول شدن با پیامک‌ها و نوتیفیکیشن‌های موبایلمان، اینترنت و آهنگی که در حال اجرا است خیلی سخت است بخواهیم زمانی را برای تمرکز کردن اختصاص بدهیم. با کمی‌نیروی اراده میتوانید خودتان را برای یاد گرفتن یک مهارت برای چند دقیقه یا چند ساعت در روز قرنطینه کنید. سعی کنید تلفن همراه تان را خاموش کنید، اگر می‌شود برای مدت زمانی، کامپیوترتان را روشن نکنید و بر روی چیزی که قرار است یاد بگیرید تمرکز کنید.

خود اصلاحی
هنگامیکه در حال یادگیری هستید، کمی‌تحقیق  به شما این امکان را می‌دهد که قدم‌های نادرست را در مسیرتان شناسایی کنید. هنگام یادگیری، شما بهتر می‌توانید متوجه شوید چه زمانی اشتباه میکنید و چه زمانی اصلاحش می‌کنید. ۳ تا ۵ تا منبع معتبر از مهارتی که میخواهید یاد بگیرید تهیه کنید و به سرعت مرورش کنید. سریع بدنبال ایده‌های مهم و لغات کاربردی و تکنیکی اش باشید. اما حواستان باشد! این تحقیق‌ها میتواند به صورت کاملا ناآگاهانه تبدیل به یک عادت برای اتلاف وقت شوند. پس فقط به اندازه ای تحقیق کنید که بپرید توی استخر، پاهایتان خیس شود و سپس برگردید.

حداقل برای ۲۰ ساعت تمرین کنید
بزرگترین مانع برای بدست آوردن یک مهارت، موانع احساسی هستند نه فیزیکی. با هدف گذاری قابل دست یابی ۲۰ ساعته، شما متعهد میشوید که به احساسات آغازین بی انگیزگی و ترس مبهم و بی پایه ی خود بی توجه باشید. آمادگی متعهد شدن در قبل از شروع، به شما این قابلیت را میدهد که زمان طولانی تر را برای بدست آوردن مهارت تان صرف کنید.

در دنیا هیچ جایگزینی برای تمرکز کردن و تمرین کردن نیست. اما این اصول به شما کمک می‌کنند  که نتیجه بهتری از وقتی که برای تمرین گذاشته اید، بگیرید.

تصمیم بگیرید چه کاری میتوانید انجام دهید، کمی‌تحقیق کنید، از موانع رد شوید و وقتی را برای تمرین اختصاص دهید و استاد آن مهارت شوید.

قبل از آنکه بفهمید، بهتر از قبل خواهید شد.

راستی … اگر این پست توجه شما را جلب کرده و به آن علاقمند شدید، پس حتما شما از زمره ی کسانی هستید که مشتاقانه علاقمند به توسعه ی مهارت‌های فردی خود می‌باشند. پس به شما توصیه می‌کنم برای دستیابی به این منظور، سایت متمم را هم از دست ندهید …

منابع: 

http://first20hours.com

http://www.motamem.org

http://bebettereveryday.com

http://12ceo.ir

5 دیدگاه در “چند دقیقه با TED (یادگیری در ۲۰ ساعت!)

  1. سلام،مطلب بسیار مفیدی بود.اگه از نظر شما اشکالی نداشته باشه از این مطلب در وبلاگ شخصیم البته با ذکر منبع استفاده میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *