برای فکر کردن, بهانه‌ای برای نوشتن, دانستنیها

چند پیشنهاد اگر مثل من، زیاد می‌نشینید

اگر یادتون باشه در پست قبلی:

مرز بسیار باریک بین سلامتی و بیماری | یک تجربه شخصی

برایتان تعریف کردم که چطور در عرض چند ثانیه، از این رو به اون رو شدم!

و هنوز هم راستش را بخواهید، خیلی درد دارم، به خصوص وقتی روی صندلی میشینم. اما همین که مثل اون چند ساعتِ اول نیست، راضیم.

همونطور که در پست قبلی گفته بودم، رفتم دکتر جراح و متخصص ارتوپدی و حالا میخوام توصیه‌های اون پزشک محترم + چند پیشنهادی که با جستجو در وب در همین راستا مفید یافتم، با شما به اشتراک بگذارم:

چند پیشنهاد اگر زیاد می‌نشینید:

( اما قبل از هر چیز، اجازه بدید به یک نکته هم اشاره کنم و اون اینکه هر بدنی، سرگذشت و داستان‌ها و تجربه‌های خاص خودش رو داره و اینکه چنین اتفاقی برای من افتاد، دلیل بر این نمیشه که قرار باشه برای شمایی هم که مثلا در طول روز، زیاد می‌نشینید یک روز دقیقا به همین شکل اتفاق بیفته، فقط شاید تلنگری باشه که یادمون نره بهتره به سلامتی مون از هر لحاظ، اهمیت بیشتری بدیم)

اول از دکتر شروع کنیم. بله. همونطور که فکر می‌کردیم، محتمل ترین علت این مشکل، در اثرِ نشستن‌های زیاد بود. چون دکتر، پس از درد و دلِ من در رابطه با اون درد عجیب، از من پرسید:

قبلش در چه وضعیتی بودید؟ چه کار می‌کردید؟

گفتم آقای دکتر طبق روال هر روز، برای چند ساعتی پشت میز نشسته بودم. بعد کمی‌پیاده روی تا ایستگاه مترو و بعد مقداری نشستن در مترو و بعد کمی‌پیاده روی تا خانه و …

پرسید؟ معمولا در طول روز چند ساعت پشت میز میشینید؟ شغل تون چیه؟

گفتم به طور متوسط، کمِ کم اش، ۸ ساعت . کارم بیشتر با کامپیوتره.

با تعجب و چشمانی گرد شده گفت: روزی ۸ ساااعت؟ گفتم بله. تازه کمِ کمِش.

گفت بیشترین دلیلش همینه. زیاد نشستن و زیاد کار کردن با کامپیوتر هم میتونه آسیب به اعضای بدن بزنه و هم (اینجا رو زیر لب، آروم گفت) هم مغز و ذهن رو داغون میکنه! (مثل اینکه دلِ پُری از کامپیوتر داشت)

خنده ام گرفت. اما زود جلوی خودم رو گرفتم.

گفت بسیاری از این مشکلات دنیای امروز، بخاطر همین نشستن‌های زیاده. مشکلاتی که کمر و گردن و پا و … رو به شدت درگیر میکنه.

بعد گفت لطفاً روی اون تخت دراز بکشید یه معاینه بکنم. یکبار به حالت دمر و یکبار دیگر در حالی که روی کمر خوابیده بودم، پای چپم رو که دردناک بود چند بار بالا پایین برد. خوشبختانه مشکل یا درد عجیبی رو توی این وضعیت احساس نکردم. بعد با فشار انگشتانش روی نقاط مختلفی از کمر و ببخشید باسن معاینه کرد. و با آهی که از نهاد من در ناحیه ای از باسن برآمد، با قیافه ای حق به جانب گفت:

سیاتیک. بله دردتون مربوط به عصب سیاتیک هست.

با ترس عجیبی توی دلم گفتم: نهههه! بعد گفتم آقای دکتر. حالا چیکار باید بکنم؟ عکسبرداری یا ام آر آی لازم دارم؟

خوشبختانه گفت: نه. لازم نیست. گفت مشکلتون حاد نیست. حالا یه آمپول و یه قرص و یه پماد به صورت ژل تجویز میکنم، استفاده کنید و چند تا توصیه بهتون میکنم. (که البته این آمپول رو خیلی پشیمون شدم که زدم. به نظرم تا خیلی مجبور نباشیم، هرچی کمتر از این آمپول‌ها بزنیم و از این داروها کمتر بخوریم بهتره.)

و بعد دکتر به ایراد بیانات گهربار پرداخت: (سعی کردم همه رو تک به تک، خوب به خاطر بسپرم که بیام به شما هم بگم)

  • حتما حداکثر بعد از هر سه ربع ساعت نشستن، بدن تون رو تغییر وضعیت بدید. از روی صندلی تون بلند بشید و کمی‌راه برید.
  • یا در اون فاصله یک سری حرکات کششی به پاها و بدنتون بدید.
  • تشکی که رویش می‌خوابید حتما صاف و سفت باشه.
  • دمر یا روی کمر نخوابید. سعی کنید بیشتر روی پهلو (فرق نمیکنه، پهلوی چپ یا راست) بخوابید.
  • آب و مایعات زیاد بنوشید.
  • کمرتون رو گرم نگه بدارید.
  • روی صندلی صاف بشینید و حتماً تکیه بدید.
  • صندلی تون باید بره زیر میز.
  • زیر میز، حتما یک زیرپایی استاندارد داشته باشید که پاتون رو روش قرار بدید.
  • هر از چند گاهی یکی یکی پاتون رو از زیر میز صاف کنید و پاهاتون رو کشش بدید.
  • بعد گفت ورزش منظم و تحرک هم خیلی مهمه. حتما ورزش رو توی زندگی تون جای بدید.

وقتی به دکتر گفتم آقای دکتر من چندین ساله که منظم ورزش میکنم، گفت: همون نجاتت داده وگرنه شاید حالا حالا‌ها دستت بند بود. و ادامه داد حتما به ورزش ادامه بده. حتی پیاده روی.

(البته یک چیزی رو هم میدونم. توی همین ورزش هم، به خصوص توی حرکات سنگین و قدرتی، باید سعی کنیم در حد توانایی مون کار کنیم تا به خودمون صدمه نزنیم)

  • گفت: شنا و آب درمانی هم خیلی خوبه.
    (که مدتیه من تنبلی میکنم برای استخر رفتن و شنا کردن. چقدر هم که خوب و دوست داشتنیه شنا)

خوب، دوستان. از توصیه‌های پزشک محترم که بگذریم، من یه سرچی توی اینترنت کردم (توی وب انگلیسی) (و توی وب فارسی هم که البته فراوونه از این مطالب اگر علاقمند بودید بیشتر در این مورد بدونید) و به چند نکته مفید و چند اینفوگرافی جذاب و آموزنده و چند افزونه ی کروم جالب و ساده و به دردبخور برخوردم که تصمیم گرفتم اونها رو هم با شما به اشتراک بذارم:

*چند افزونه ساده و دوست داشتنی برای گوگل کروم، که به ما زمان‌های Break را یادآوری می‌کنند. (اگر سرچ کنید بعضی از اونها نسخه اندروید یا آی او اس برای گوشی هم دارند.)

می‌تونید آنها را امتحان کنید و هر کدوم رو که بیشتر به دردتون میخوره یا بیشتر دوستش دارید استفاده کنید. (البته به شرطی که به پیشنهاهای مهربانانه شون گوش کنیم)

  • Posture Minder ما را هر بار متوجه وضعیت بدنی مان می‌کند.
  • Break Timer می‌توانید زمانی را برای break تعیین کنید تا هر بار به شما با این پیغام دوست داشتنی یادآوری کند:

Rest your eyes. Stretch your legs. Breath. relax

(که واقعا کارهای ساده ای هستند اما ما به راحتی فراموششون میکنیم.)

  • Limber UP پیام‌های خیلی جالبی برامون داره.
  • Focus عاشق سادگی و کاربردی بودن این افزونه شدم. و خیلی جالبه که وقتی To Do List‌هامون رو ثبت می‌کنیم، هر تب جدید که توی مرورگرمون باز میکنیم اونها رو دوباره بهمون یادآوری میکنه. و میتونیم هر فعالیت رو با یک پومودورو تنظیم کنیم. یک نکته جالب دیگه هم اینه که مثلا یک سایتی رو میخواهیم حتما سر بزنیم و مطالعه کنیم اما در حال حاضر وقت نداریم، میتونیم اینجا آدرسش رو به طور موقت ذخیره کنیم تا از دستش ندیم.

*دو اینفوگرافیک عالی و مفید و دوست داشتنی، برای اینکه در این مسیر، همراه ما باشن و چند حرکت کششی خوب رو – در فواصل میان نشستن‌هامون – به ما یاد بدهند:

*چند مقاله مفید که می‌خواهند به ما بگویند، چرا نشستن طولانی مدت یا Sedentary lifestyle می‌تواند تاثیرات منفی بر روی جسم ما بگذارد؟ و چرا تحرک و تمرینات ورزشی برای ما مفید است؟ (برای اجتناب از طولانی شدن این پست، لینک مطالب (گلچین شده از بیشمار مطلب در اینخصوص) رو برای شما قرار میدم، تا اگر علاقمند بودید، هر وقت فرصت داشتید به اونها سر بزنید و مطالعه شون کنید)

همیشه سلامت باشید.

 

4 دیدگاه در “چند پیشنهاد اگر مثل من، زیاد می‌نشینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *